Hej

Håller på med renovering av huset och snart börjar själva köksbygget.
Har planer på att gjuta egen bänkskiva i betong.

Har läst det mesta som går om att gjuta betongbänkskivor på nätet. Har kommit fram till att Weber expanderbetong exm 702 är bäst lämpad.

Testade att gjuta 7 st betongprover i olika kulörer som jag färgade med hjälp av färgpigment.

En av proverna hade jag gjort formen av formplywood 12 mm köpt på k-rauta.
ca 25x25 cm och 3.5 cm hög.

Dom andra gjöt jag i vanliga plastlådor, typ gamla glassbyttor.

Dom som vart gjutna i plast, vart överlägset bättre än i formplyfan, mindre bubblor samt MYCKET slätare yta.

Finns det formplywood som har slätare/finare yta än k-rautas 12 mm skivor, kändes som dom var andrahandssorteringen?

Den riktiga gjutningen ska jag gå upp till minst 18 mm tjocklek.

Kan man spänna upp åldersbeständigplast på botten och kanterna och gjuta mot?

Gjut mot spånskiva med melaninbelagd yta? Dom har mycket slät yta, men tål det en gjutning?

Skivan ska va 4070 mm lång och ca 620 mm bred med ett urtag för diskho samt tvålpump och blandare.
Den blir väldigt tung med den längden.
Funderar på att göra den 35 mm tjock men lägga 10 mm cellplast i mitten av skivan på ovansidan i gjutningen (uk skiva när den är på plats) för att få ner vikten, vad tror ni om det?
Cellplasten får ligga ca 100 mm in från kanterna så det blir som en kantbalk runt om, kanske några kantbalkar på tvären också.

Grovt räknat med cellplast iden kommer den väga 178 kg men då är inte urtagen borträknat.

Klarar man av att handskas med den vikten?

har även köpt en diamantslip som klarar vattenslipning som ska testat på provbitarna.
Kommer sen impregneras, men det blir nästa kapitel.

Kom gärna med era synpunkter.

Hälsningar
Malborn
 
Jag gjorde en bänkskiva i betong till köket i en lägenhet jag bodde i tidigare. Den gjorde jag av formplyfa och jag tycker att ytan blev bra. Man måste dock vara noga med att vibrera för att slippa luftbubblor. Jag hade formen på bänkar och vibrerade med en slagborrmaskin som jag monterat en vagnsbult i som jag "slog" mot botten av formen noggrant. Nedsänkningen av hon gjorde jag i 2 nivåer så att kanten på hon hamnade under toppen på skivan för att lätt kunna sopa ner skräp i hon men den kanten blev inga bra så det fastnade lätt skräp där. Är tveksam att det räcker med 18 mm tjocklek eller att det fungerar att lägga cellplast i mitten av skivan. Min skiva gjorde jag 40 mm tjock ungefär och med rejält med armering och ändå blev det småsprickor i de smala delarna runt urtaget för diskhon där det blir ganska svagt. Min skiva var kanske 180 cm lång och blev rejält tung så jag förstår din oro med vikten men tror nog att det är riskabelt att ta den för tunn. Jag kan också rekommendera att köpa våtslippapper för att få till en nästan perfekt yta, speciellt om du färger in betongen med pigment eftersom det kan bli kalkavfällningar som gör att färgen inte kommer fram ordentligt annars.

Har du mer specifika frågor så ställ dom gärna.

/Ola E.
 
Tack Ola för dina erfarenheter.

Jag fick lite kalkutfällningar på provbiten som var i formplyfan, den provbiten täkte jag också in med plast. Dom andra provbitarna som göts i plastbyttorna fick jag ingen eller mycket liten kalkutfällning, dom hade heller ingen plast över sig.
så kanske är det att föredra att inte täcka in betongen i plast under härdningstiden?
 
AnneFi
Vi ska också till att gjuta en bänkskiva.
Skulle gjort det i helgen men diskhon som vi skulle ha var Slut :/
Vi har valt finja bemix och kommer att gjuta i formplyfa med bistål i betongen.


Uttag till diskho och spishäll där diskhon ska vara nedsänkt i skivan. Tänkte bara lägga en skiva masonit för nedsänkningen.

kommer att gjuta vår två delar en bit som är 3500 och en son är 1680. 40 mm tjock.

Lite ångest har man men det blir nog bra.
Vi vet dock inte alls vad vi ska behandla skivan med än. Men det kommer väl till oss :)
 
Malborn skrev:
Tack Ola för dina erfarenheter.

Jag fick lite kalkutfällningar på provbiten som var i formplyfan, den provbiten täkte jag också in med plast. Dom andra provbitarna som göts i plastbyttorna fick jag ingen eller mycket liten kalkutfällning, dom hade heller ingen plast över sig.
så kanske är det att föredra att inte täcka in betongen i plast under härdningstiden?
Jag vet inte hur jag gjorde med inplastning. Men man brukar ju vattna betongen medan den brinner för att slippa ytsprickor men det blir ju lite konstigt när ytan man ska använda uppåt är tänkt under härdningen. Jag fick tipset att vänta väldigt länge innan man slipar och flyttar bänkskivan efter gjutning för det tar längre tid än man tror för den att brinna tillräckligt. Det är ju mycket erfarenhet för att bli bra på gjutning. Ser du bara till att göra en bra form så kan du ju experimentera lite och gjuta om om det blir fel. Betongen är ju ingen jättekostnad. Dock en del jobb med armering beroende på hur man gör den.
 
AnneFi skrev:
Vi ska också till att gjuta en bänkskiva.
Skulle gjort det i helgen men diskhon som vi skulle ha var Slut :/
Vi har valt finja bemix och kommer att gjuta i formplyfa med bistål i betongen.


Uttag till diskho och spishäll där diskhon ska vara nedsänkt i skivan. Tänkte bara lägga en skiva masonit för nedsänkningen.

kommer att gjuta vår två delar en bit som är 3500 och en son är 1680. 40 mm tjock.

Lite ångest har man men det blir nog bra.
Vi vet dock inte alls vad vi ska behandla skivan med än. Men det kommer väl till oss :)
Jag behandlade min med nano-spray (inna varningar om nano kom) och det fungerade jättebra ett par månader, vattnet bildade bara droppar ovanpå ytan utan att sugas in. Efter det försvann effekten helt och eftersom sprayen var svindyr så köpte jag ingen ny utan körde obehandlat. Det blir ganska lätt fläckar av syror t.ex. men av någon anledning så verkade fläckarna blekas med tiden och nästan försvinna. Jag skulle iaf inte lacka ytan eftersom det känns som man förstör lie av känslan med betong och att det inte känns fräscht att hantera mat på en lackad yta. Finns någon typ av såpa också tror jag som man kan använda men aldrig testat.

/Ola E.
 
AnneFi skrev:
kommer att gjuta vår två delar en bit som är 3500 och en son är 1680. 40 mm tjock.
Om jag räknar rätt kommer den stora biten väga ca 150-160 kg och den mindre ca 80, kommer ni verkligen fixa bära in detta?
 
AnneFi
Lexington skrev:
Om jag räknar rätt kommer den stora biten väga ca 150-160 kg och den mindre ca 80, kommer ni verkligen fixa bära in detta?
På grund av vädret så kommer vår skiva att gjutas på golvet i köket. Vår vän har precis gjutit en lite längre och lyckades bära in den med hjälp av några vänner så vi hoppas på att vi ska kunna lyfta upp den på plats.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.