Hej, nu har jag sakta men säkert kommit framåt i mitt arbete. I morgon tänkte jag gjuta en kaka ovanpå frigoliten jag har lagt ut. Hålets mått är ca 1,5x0,9 m. Kakan kommer bli 6-7 cm.
MEN, jag är total nybörjare på detta så lite input hade varit välbehövligt.

Frigoliten är totalt 20 cm tjock och ligger på en bädd av lecakulor. Under lecakulorna ligger en markduk.

Frågor 2 st:
1: hur rinnig är färdigblandad grovbetong? Kommer den fylla ut de hålrum som blir mot den gamla sulan och frigoliten utan allt för mkt hjälp från en stötande planka?
2: ska jag göra sulan i höjd med brunnen kant? Eller ska jag lägga mig någon halv cm under? Jag ska ha golvvärme och en riktig plattsättare kommer och ska flytspackla upp duschgolvet. Men han kanske vill ha en halv cm till godo runt golvbrunnen för att kunna göra ett snyggt fall på slutet trots att det ligger lite golvvärmeslinga (elslinga ebeco)...?

All input är mkt välkommen! Tack/Tobias
 
En bild är nog på sin plats också tänker jag.

Renoveringsarbete med installation av ny duschränna och rör i ett badrum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående arbete med installation av duschplats, visar avlopp och armeringsnät på isolerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@jonathan Hehe, tack för inputen. Du har helt rätt, armeringsnätet borde nog vara under brunnen... ;)
Tack för bkr länken. där har de gjutit upp till kanten på brunnen såg jag. Så jag gör nog också det. Däremot kanske jag ska ta bort en sarg runt frigoliten på det översta lagret med en 5 cm för att få lite extra stadga runt kanten? Samma sak runt brunnen.. Då borde väl detta gå vägen kanske..??

Såhär ser det ut just nu:
Armeringsnät ovanpå frigolitisolering och golvränna, betonggjutning förberedelse i husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du inte helt säker på vad du gör så håll ner betongen och låt plattsättaren spackla det sista, blir gjutningen fel så är det ett elände att slipa bort härdad betong.
Du lägger inte slingan i betongen? Isåfall ska du absolut spara minst 1cm under brunnen
 
@nino tack för input. Nä, tanken är att lägga golvvärmen så högt upp mot kaklet som möjligt... Därav att det får ligga i flytspacklet.
Men pratade just med plattsättaren och han sa precis som dig att jag ska spara en cm i höjd så blir det mkt lättare för honom.

Ja, kul att testa på lite nya moment. Att arbeta i trä känns ju som en barnlek i jmf med många stenarbetsmoment.. :p
Och jävligt mkt "skitigare" (både damm, frätande prylar och tungt).
 
Hej, Tobbbias; Du har inte funderat på att gjuta igen med EPS-betong istället? Den kan enkelt blandas i säcken den kommer i och är mer förlåtande då man kan "spackla ut den".

Sedan kan du lägga golvvärmen i ett spackelskickt ovanpå, som plattsättaren gör i samband med fallet.
 
@anders243 min plattsättare sa direkt att han skulle använt grovbetong så då reflektera jag inte mer över det. Jag har ju ändå 200 mm cellplast så lite värme borde kunna stanna kvar iaf.

Nä, nu kör vi på detta :) någon dag i februari så kan jag starta en projekttråd om denna lilla galenskap.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har du koll på torktider för betongen du tänker gjuta med? Jag misstänker att du får vänta några månader (kanske t o m upp emot 6 månader) innan du kan flytspackla på grovbetongen.
 
Redigerat:
@-rb- tack för input.

Vad är standard torktid för finja grovbetong k40? Hittar det ingenstans. Förutsättningarna är 18-19 grader konstant. Luftfuktighet ca 45-50% kakan är mellan 6-7 cm tjock.

Vad händer rent generellt om det fortfarande är lite fuktig betong? Jag har ingenting som inte tål fukt, betongväggar och oorganiska mtrl över allt. Däremot ska det ju på ett tätskikt så småningom. Men fukt borde ändå kunna vandra utåt åt övriga håll i plattan och mot yttervägg...
 
Jag har inte så mycket mer koll på detta mer än att det är något att ta med i beräkningen. Och nu vet jag inte vilket flytspackel ni skall använda, men om man tittar på Finjas flytspackel så skriver Finja att man inte bör gjuta tidigare än ca en månad efter gjutning. RF i betongen bör inte överstiga 95%. http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/53260-1.pdf#view=fit

LIP förespråkar också max RF 95%. http://www.lip.dk/media/31849/226_sv_pbl__2013-04.pdf

Kolla med din plattsättare.
 
Om tiden är en faktor så gjut med rot-bruk
 
Nu har du ju redan sagt att du inte vill ha EPS-cement... :) Men jag kunde inte låta bli att jämföra literpris mellan EPScementen och grovbetong.

45L färdigblandad EPCcement kostar 179:- på bauhaus och väger ca 17 kg.
13L färdigblandad grovbetong från byggmax kostar 44:95 samt väger 25 kg.

Det ger ett literpris på 3.9 kr/L för EPS-cement och 3.45 kr för grovbetongen.

Skillnaden var verkligen mindre än vad jag trodde, så även om du kanske inte ändrar dig så kan andra trådläsare se att det kanske inte är så dumt med något lätt som torkar fort.. :)

Med måtten ovan skulle du behöva ca 87 L massa, så antingen 2 säckar EPS-cement eller 7 säckar grovbetong.

Edit: Detta förutsätter i båda fallen att du ska täcka utan med flytspackel.
 
Kör ROT-betong, håll ner höjden, gjut fast brunnen först så den inte flyttar sig samt dubba i befintlig platta. Lycka till (y)
 
Hej alla och tack för svaren! Det är första gången jag gjuter Något alls förutom en grindstolpe i somras. Men jag tror det gick bra.

Nu blev det gjutet med grovbetong eftersom det var det jag råkade köpa i lördags :p
Jag satte en tung hink på brunnen innan jag började lassa på den fluffiga betongen. Sen fyllde jag ut runtom innan jag fyllde på den stora ytan. Hackade med en smal "spatel" och en planka överallt jag kom åt. För att jobba ner det så långt jag kunde.
Sen tryckte jag dit armeringsnätet och fyllde på med mer... Nu är jag lite osäker på ytan. Jag tyckte jag läste någonstans att man ska ha en hyfsat grov yta så flyspacklet fäster bra så jag körde lite med en lite nopprig putsbräda. Är detta rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.