Hej. Ska bygga ett fritidshus på ca: 90kvm 11/2 plan på plintar. Jag tänkte att gjuta direkt i borrhålet 20cm diameter 80cm djupt och bara ha papprör översta sista 20cm och upp till färdig höjd 50cm över mark. Så frågan är om man ska gjuta direkt i borrhålet för då blir det ju inte någon rörelsemarginal i borrhålet istället för att fylla upp runt pappröret.
VH Bosse
 
När jag har byggt plank och när jag hjälpte min var att gjuta plintar till en friggebod så har vi alltid gjutit direkt i borrhålet med rör den översta biten. Precis som du är inne på så blir det ju ingen rörelsemarginal i borrhålet då vilket får plinten att stå stumt och stilla istället för att glappa de första 2-3 åren tills marken har satt sig. Jag ser bara fördelar med att gjuta rakt i hålet.
 
Gjort samma här
 
Funkar perfekt, man kan t.o.m. skava runt lite nertill för att få en liten svampfot. Skulle det bli vatten i hålet vilket jag alltid fått så kan man ta en sopsäck å hälla betongen i.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Om det ska bli regn så gör man bäst i att täcka hålen. Åtminstone om man har kompakt lerjord som vi har. I somras byggde jag ett plank mot grannen och då kom det ett skyfall dagen innan vi skulle gjuta. Alla plinthål fylldes till bredden med vatten och den kompakta lerjorden gjorde att ingenting rann undan. Det gick att lösa genom att jag hyrde en våtdammsugare och med den kunde jag suga upp geggamoja-blandningen som stod i alla hålen. Jag trodde att jag skulle ta livet av dammsugaren men jag vågade ändå ge mig på det eftersom jag hade varit helt ärlig med hyrfirman om vad jag skulle göra. Allt gick dock bra men det krävdes en rejäl rengöring av dammsugaren innan jag hade samvete nog att lämna tillbaka den.
 
Tack alla för svaren. Det blir gjutning direkt i hålet. Hur mång plintar/hål kan det tänkas behövas till 90kvm 1/12 plans fritidshus på gammal skogstomt. C/C 60, 180, eller 240 vad tycker ni.
//Bosse
 
Om marken är så stabil att hålen inte faller ihop är det bättre att gjuta i hålen än i rör.
 
P plenty skrev:
Tack alla för svaren. Det blir gjutning direkt i hålet. Hur mång plintar/hål kan det tänkas behövas till 90kvm 1/12 plans fritidshus på gammal skogstomt. C/C 60, 180, eller 240 vad tycker ni.
//Bosse
Det där bör du nog helst bolla med en konstruktör. Det är ju bökigt och lite dyrt att gjuta så det är ju skönt att minska antalet plintar. Det är ju bara att välja en rejälare bärlina så är det inget problem. Men med färre plintar så bör varje plint vara grövre för att klara lasterna. Även markens förutsättningar påverkar plintarna. Bygger du på en gammal sjöbotten så finns det ju risk för att marken blir lös vid regn jämfört med om du bygger på en grusås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.