Hej jag ska gjuta en del av min platta med vattenburen golvvärme i källaren.
Jag kommer inte kunna gjuta hela eftersom det står en gammal panna där som försörjer huset med varmvatten och värme samt att jag behöver tillgång till avloppet som går under väggen till nästa rum då jag kopplar på avloppet dit.
Gammal panna bredvid avloppsrör och tom golvyta i källare inför gjutning av platta med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skulle ni gjort det? Vad för betong skulle ni använt. Pratade med weber och de sa att jag måste ha snabbtrorkande. Det känns lite konstigt eftersom jag borde väl kunna köra igång golvvärmen för att torka plattan så den krymt färdigt innan jag börjar med flytspacklingen. Rummet ska ha fall mot golvbrunnen och bli en tvättstuga. Hur fungerar det om jag ska sätta in värmepump. Ska jag sätta den på flytspacklet med fall eller ska jag gjuta en rektangulär platform lite högre än flytspacklet och sätta den på. Jag kan inte ta bort gamla värmekällan innan jag satt in nya om jag inte ska vara utan varmvatten ett tag.
 
Jag skulle ordna med tillfällig VVB och uppvärmning och lyfta ut pannan.

Protte
 
Jag skulle ändå vilja ha öppet till avloppet för att kunna koppla in det i nästa rum.
Det jag tänkte var, (åsikter på det uppskattas)
att gjuta den del som jag kan gjuta. sätta slang för golvvärme där jag kan och ta ut den genom två hål i formen.
Gjuta en rektangulär platform för bergvärmepumpen.
Sen sätta in bvp. bila upp nästa rum och sätta avlopp rätt,
Ta bort pannan och sätta golvvärmesalng och gjuta det sista.
flyta fall. Färdigt.
Problem med oljade formbrädor för fäste av betongen till nästa gjutning kan jag inget om. Blir det en dålig ifästning av nästa gjutning med sprickor som följd?

Alt 2
Kasta ut pannan och skaffa vvb spara ett litet område i golvet för att kunna komma åt avloppsröret och sen gjuta som vanligt.

Hur är det med snabbtorkande betong vs vanlig betong som jag torkar med golvvärmen. Argumentet var att när betongen torkar så krymper den och flytspacklet lossnar om inte betongen krymt färdigt. Borde inte golvvärmen få det hela att krympa färdigt så länge man låter betongen brinna färdigt innan man sätter på den (efter 3-4 veckor efter vad jag hört)?

Är hela resonemanget ute och cyklar?
 
Beroende på hur bråttom du har med att komma vidare kan du använda dig av snabbtorkande. I vilket fall, se till att ha så lite vatten som möjligt i betongen för att den ska torka så fort som möjligt.

När du gör den första gjutningen, bygg en träram som du förankrar i väggen och på så sätt kan fylla upp lite extra och ställa den nya värmepumpen på. Flytspackla sedan den övriga ytan med fall när allting är färdigt.
 
Borra hål i formen mot avlopp och panna och stick genom armeringsjärn som binder ihop gjutningarna.

Protte
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Tack för input.
Ni är ovärderliga för en sådan novis som mig!
Angående att komma vidare så vill jag inte vänta så länge. Är det så att om jag kör igång golvvärmen på varmt efter 4 veckor och kör den i en vecka med ventilation i rummet skulle det inte gå att flyta sen om jag använder vanlig betong eller är det så att man måste köra snabbtorkande? Jag skulle gärna flyta efter 5-6 veckor inte 5-6 månader.

Hur är det med formolja. Jag har hört att många använder spillolja. Jag ska byta på bilen snart så det har jag i överflöd.
Om jag använder formolja och bräder kan den nya betongen fästa mot den gamla eller blir det problem? Eller ska man köra utan olja? Jag tänkte att man inte vill gjuta fast massa stickor från brädorna för de är organiska och det ev kan bli mögel i dem.
eller ska jag köpa formplyfa och göra formen i?
 
Om du är rädd för att betongen skall fastna i din form så klä formen med byggplast. Då fastnar inget, du behöver ingen formolja samt kan hoppa över att köpa dyr formplywood. När det gäller betongens krympning så påverkas inte den av att du kör golvvärmen eller inte, det går inte fortare. Det som kan sklja är om du använder vanligt eller s.k snabb torkande betong. Det viktigaste för att få så lite krympsprickor som möjligt är att armera ordentligt. Ju tätare armering ju mindre krympsprickor.
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Tack för hjälpen med mina bryderier!
 
Glöm inte att det behövs armering genom gjutfogen om du vill att de olika delarna skall fungera som en efter hopgjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.