G
Jag vill gjuta en cirkel/ring i betong att använda som trädring.

Förslagsvis gjuter jag i 3 delar som bildar cirkeln. Jag tänker mig att den ska vara ca 15-20cm hög och tjocklek efter behag. Ytterdiameter en meter på ett ungefär.

Men jag fastnar i hur jag ska bygga formen, någon som har förslag på vad man kan använda?
 
  • Betongring som föreställer en trädring, bildad av tre lika stora betongdelar. Trädringen har en plan yta och en cylindrisk tom insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Till gjutning av runda brunnslock använder man ju plåt eller masonit remsor, det borde fungera även för dig.
 
G
Jag är också inne på att använda plåt och plywood som botten. Funderade även p om det fanns något annat man kunde använda också. Två baljor eller tunnor i rätt storlek hade nog funkat men hittar inget med så stor diameter.
 
Redigerat:
Plåt eller plast (tex isodrän täcklist) för form.
Blir det inte enklare att gjuta den på plats i ett stycke?
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag är också inne på att använda plåt och plywood som botten. Funderade om det fanns något annan man kunde använda också. Två baljor eller tunnor i rätt storlek hade nog funkat men hittar inget med så stor diameter.
En byggplast på garage golvet är lämpligt att gjuta på, cirklarna/ gjutformarna bör du kunna göra av vanl slät plåt.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.