Jag har en yta framför en tänkt garageuppfart med en skrovlig, ojämn bergyta där jag skulle behöva lägga på ett lager av ett material som jämnar till ytan och som skulle variera i tjocklek i spannet 1-10 cm.

Kan man bara smacka på litet betong direkt på den här ytan för att jämna till den? Eller kanske skall man försöka jämna till med asfalt eller oljegrus?

Att på vanligt vis lägga ett lager grus under betongen eller asfalten går inte. Det finns det inte plats för på höjden. Jag måste lägga något direkt på bergsytan.

Hur brukar man göra i sådana här fall? Jag har hört mig för men ingen har någonsin råkat ut för den här typen av problem där jag bor. Men på västkusten där sannolikt oftare uppför byggnationer på berg är det kanske vanligare att man får lov att hitta på lösningar på den här typen av frågeställningar?
 
Litet mer funderingar.

Det stora problemet tror jag är att hitta något som fäster på berget och inte glider av. Undrar om inte tjära eller bitumen skulle kunna fästa på berget. Sedan smackar man på asfalt eller kallasfalt. Då glider inte utfyllnaden på berget. Min gissning är också att asfalten är mindre känslig för frostsprängning än betong även om det ju finns betongsorter som är till för att ligga utomhus fuktigt i miljöer där det kan bli minusgrader.

Någon som säger emot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.