Hej,

Vi har en gång av marksten/betongsten som slutar mitt på en asfaltsplan. Mellan slutet av gången och asfaltskanten är 4-5 cm skarv som för närvarande är fylld med finfraktion kross.

För att stadga upp skarven och minska behovet att rensa ogräs tänkte jag gräva ur kross och fylla skarven med betong.

Men har aldrig gjutit mer än plint med betong tidigare så några funderingar:

1. Det finns ju en himla massa olika sorters produkter, cement, snabb-betong, torrbetong... vad använder man lämpligast för att fylla en skarv? (hårdgjort under krosset, tänkte bygga ramar i trä + matolja på sidorna av gången för att hålla gjutningen på plats)

2. Tänkte gräva ca 8-10 cm för att fylla med cement, behövs eller ens lämpligt med armeringsjärn?

3. Är det ens en bra ide? Kommer det bara spricka eller bli fult? Bättre förslag för att fylla skarven?

Mvh, Kneppe
 

Bästa svaret

Dålig idé att gjuta med betong då det är stor risk för att det spricker även om du använder armering.
Betong tål inte mycket till rörelse utan att spricka.
Fyll istället ut med asfalt som tål rörelser betydligt bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
AXS
Kan du inte lägga en rad med gatsten istället? Du kan sätta dom i betong för att få det stadigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gräv försiktigt så du inte underminerar kanterna.
Jag har med gott resultat grävt med kniv och industridammsugare för att inte mjuka upp kanterna.

Lycka till.
/W
 
AXS AXS skrev:
Kan du inte lägga en rad med gatsten istället? Du kan sätta dom i betong för att få det stadigt.
Skulle påstå att det inte alls är bättre att sätta dem i betong.
Risk för att betongen spricker och släpper så bättre att sätta dem i kross t.ex 0-8mm och banka ner dem ordentligt.
Storgatsten har aldrig ens den minsta tendens att hoppa upp av sig själv...
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle påstå att det inte alls är bättre att sätta dem i betong.
Risk för att betongen spricker och släpper så bättre att sätta dem i kross t.ex 0-8mm och banka ner dem ordentligt.
Storgatsten har aldrig ens den minsta tendens att hoppa upp av sig själv...
Men 4cm är tunnt, ser risk att det viker sig utan stöd. Såg även att det var så proffsen gjorde hemma hos mig.

Kommer säkert gå utmärkt med kross, är helt 100 på att lunnabo har mer erfarenhet än mig.
 
Lagd storgatsten i mönster med skarvad asfaltkant efter kapning och paddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 560555 Mönstrad storgatsten som ligger i krosslager och är paddad, visar noggrant lagda rader och icke rörlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 560555Har skurit asfaltkant med billigaste vinkelslip och sk diamantklinga för 79 kr på Jula.
Lagt storgatsten i krosslager och avslutade med att padda med 450 kg.
Kommer aldrig att röra sig, vare sig uppåt, nedåt eller i sidled.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.