Jag har fått för mig att jag ska gjuta ett räcke till altanen i betong.
Balustrad tror jag det kallas rent tekniskt. Mestadels för att träräckena blir så tråkiga med tiden. Jag har tänkt mig att gjuta med finbetong på vanligt sätt med form och armering. Fast på marken. Och sedan resa räcket. Funkar det här. Eller behöver man något speciellt material? MVH, PerOF
 
Åsa Lund
Är du Hulken eller hur mycket får varje del väga? Tänk på att densiteten är ca 2500 kg/m3 armerad betong.
 
Det är absolut görbart om du delar upp på mindre längder. Går att gjuta ganska tunt med finbetong, ca 20mm.
 
Jag har tänkt mig att gjuta varje segment som ett liggande L-stöd. Har för mig att dom är ganska tunga uppemot 50 kilo. Men det är bara dom allra tyngsta som har lyftöglor. Man kan alltså hantera dem för hand. Och om man gjuter den liggandes på plats och sen reser den med spett säger det väl klonk. Och sen står den där i 100 år.
 
Jag trodde att du bara menade som överliggare. Det du beskriver låter mer som en mur än ett räcke :)
 
Så här (se bild)!
Ritning av L-stöd med balustrad, genomskärningsprofil och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av L-stöd med balustrad, genomskärningsprofil och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här söderut på bondvischan är det relativt vanligt med "trädgårdsstaket" i betong.
Och de ser oftast jä*ligt sunkiga ut. Trist färg, fulla med alger och mossa, gör ingen glad :p
Kanske är det för att de är 100 år gamla, vad vet jag?

Men det är absolut inget jag skulle vilja ha och se på när jag sitter ute för att få lite sol och höra fågelsång.
 
Ja, fast egentligen är det ju tvärtom. Träaltanerna är nämligen bara bleka kopior på slottens stenlagda altaner. Och de har oftast balustrader i sten. Jag gissar att det är sandsten eller marmor. Det där kan man efterlikna med att blanda i sand med rätt färg. Och mossan borde man fixa med en diskborste från Konsum.
 
Mossan står i direkt proportion till mängden skugga. Mkt skugga => mkt diskborste.

Det är rätt stora stycken, och blir nog rätt tungt trots luftig design.

Är det tänkt att de ska resas och sedan skjutas lite för att få "låsning" i "sponten"?
Kan i så fall bli ännu jobbigare än själva resmomentet.

Tror att det bästa är att provgjuta ett stycke först och helt enkelt känna på hur/om det fungerar.
Vet att det går att flytta tunga saker med spade, spett och brädor, ev linor, och om man kan trumma ihop ett par friska kompisar så går det ännu lättare och blir också roligare, även efteråt med varsin kall i valkiga nävar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.