Håller på att renovera ett hus byggt 1940 och i källaren var där trägolv/träbjälklag i ett av rummen, resterande rum är gjutet direkt mot mark. Vi har även precis dränerat huset utvändigt ska jag tillägga.

Jag funderar på om man lägger singel, sedan markduk, cellplast 5-10 cm och sedan fyller upp med betong (fiberbetong??) ??

Låter det som en vettig lösning? Nu är det ca 22 cm från jorden till övrigt golv.
 
  • Delvis rivet golv, träbalkar och rör syns, byggarbetare nära jordig mark inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete eller renovering av ett rum, exponerad jord, nedrivna väggar, skräp, sannolikt en inre ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna står rimligtvis på någon sorts sula. Jag skulle gräva ner till underkant på sulan, jämna av med 8/16 och sedan lägga cellplast upp till kanten på sulan (sikta på 20cm isolering) och sedan gjuta 10cm på det.
 
  • Gilla
Strommenpeter och 1 till
  • Laddar…
Vi gjöt om hela golvet på nedervåningen då vi hade typ samma förutsättningar som ni och gjorde i princip det Mathias beskriver här ovan att gräva ner till sulan underkant sedan blev det, markduk, 10cm makadam, 20cm isolering, vattenburet värmegolv, armering och 10cm betong. Har blivit hur bra som helst och nödvändigt med ny dränering som skall gå hela vägen ner till sulan också för att undvika fukt problem i framtiden
 
MathiasS MathiasS skrev:
Väggarna står rimligtvis på någon sorts sula. Jag skulle gräva ner till underkant på sulan, jämna av med 8/16 och sedan lägga cellplast upp till kanten på sulan (sikta på 20cm isolering) och sedan gjuta 10cm på det.
+1 på Mathias inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.