Hur "rent" måste underlaget - d v s den svagt sluttande berggrunden - vara för att en betongmur ska fästa på bästa sätt?

(1) Att skala/rensa berget med spade och kvast? - Men då finns ju fortfarande en del fint sandgrus, skräp och humusämnen kvar i sprickor och ojämnheter.

(2) Att dessutom spola med vatten? - Men då kan ju fortfarande en del humusämnen finnas kvar och dessutom finns tunna grå lavar/föroreningsavlagringar kvar.

(3) Att dessutom skrubba berget med borste och kaustik soda och göra underlaget kliniskt rent?

När det gäller betonggjutning på berg, även om muren är "dubbad" med armeringsjärn ner i berget på vissa ställen så vill man ju ändå att detta görs på rätt sätt. Vilken nivå brukar rekommenderas ovan (1-3) när det gäller underlagets beskaffenhet och renhet för bästa fäste?
 
Jag skulle ta högtryckstvätten och blåsa av + borra ner några järn i berget.
 
Nivå 2 räcker säkert alldels utmärkt.
Tror att många proffsgjutningar sker på nivå 1!
 
Hej
De tillfällen då jag varit med om liknande på diverse byggen har vi format direkt efter att entreprenadmaskinerna avslutat sitt arbete. Dvs en nivå som egentligen håller en lägre klass än din föreslagna nivå 1. Detta har varit godkänt av kvalitetsansvariga osv... Om du håller dig till nivå 1 så blir det bra tror jag. Det viktiga är ju att förhindra att muren "glider i sidled, Det gör du ju inte med berget utan med den inborrade armeringen... Bergets funktion är ju att ta upp trycket uppifrån, precis som en bottenplatta gör då man gjuter på tex makadam...

Lycka till
 
Ok, tackar för förslag...

Kalla mig nybliven byggnörd/betongamatör/paranoid överperfektionist, eller vad som helst, men jag var faktiskt just och köpte några kg kaustik soda på Bauhaus och en stålborste på Rusta. Nu jäklar ska de sista kvarvarande molekylerna och bakterierna få sig en omgång! Den där muren ska stå som berg mot berget, fattas bara annat!
 
Den lär sitta som berget ja :D
Se bara till att vara 110% säker på att du sätter den på rätt plats
 
Hemmakatten
Var bara säker på att du flyttat undan de växter du vill bevara innan du börjar. Dvs. de som står där kaustiksodan kommer att rinna till.
 
J
Tommyboy skrev:
jag körde rent med högtryckstvätten så skiten yrde och huset strå fortfarande kvar....:D

se bilder på [länk]
Snyggt!

Det där lär inte komma någonstans.

Byggde en liknade sak för 4 år sedan som jag bestämde mig för att ta bort i somras, inte kul alls.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.