Hej! Har en altan som vår LVP står på och den skapar vibrationer som går in i huset och ger ett resonansljud. Altaten står med reglar mot betongplattor mot mark. Jag har som plan är att höja upp LVP:n och kapa ur undertill, bygga en ram, platta till grus i botten och sen hälla i betong.
Kommer det funka?

Vilken typ av betong bör jag använda? (aldrig gjutit förr)
Bör jag fundera på ytterligare vibrationsdämpande material?

Se bild. Mottar gärna tips innan jag sätter igång!
 
  • Photo 2012-10-08 09 11 17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det kommer att funka men är kanske onödigt mycket jobb.....det finns markstativ att använda istället......
 
Jasså! Länk till sådana? Aldrig hört talas om sådana. Jag vill slippa flytta på hela LVP:n då det kräver att någon kommer och kopplar ur den och håller på.
 
Jula har.


 
Oj! Vår LVP är ju rätt stor (ca 50x120) och väger enormt mycket. Det där funkar ju fint för mindre luft/luft-värmepumpar. Vi har en sådan oxå, som står på stativ. Men för det här åbäket krävs nog lite massivare saker. Känns även säkrare med en gjuten betongklump faktiskt. Så jag vidhåller nog det :)
 
Åk till en lokal smed och be dom göra ett fäste så slipper du mycket jobb....
 
Ja, kanske bäst o ge kuddar ett försök kanske. Skulle nog duga med en 2-3 cm gummimatta oxå så man kan måtta dom till exakt rätt storlek för fötterna på LVP:n. Vart hittar man sådant material?

Kan även prova att använda en ordentlig stålskena (rostfritt?) istället för träplankorna som ligger där nu. Eller för den delen bara byta ut existerande till kanske lite grövre trä.

Risken är att man faktiskt intensifierar vibrationerna genom högra resonans genom materialet. Men jag hoppas jag har tvärfel. =)
 
Hade vissa planer på gummimatta själv (finns på biltema det också) för montering av vattenpump + vp, men gummikuddarna blev en mycket bättre lösning.

IMG_2021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ser, du har ju en gjuten platta under. Det vill jag oxå ha. Ser så mycket proffsigare ut :) Samt för egen del gör det mycket enklare att byta altangolv i framtiden.

Eventuellt istället för gjuta att jag hittar betongfundament av rätt mått och sen gummi som på din bild. Ska nog vara en duglig lösning. Dock "vill" jag ha ett hål i altanen.

Tack för tipsen!
 
Jag lånar tråden lite då jag har planer på att gjuta platta under min lvp. Går det att gjuta in en värmekabel så man slipper ut och hacka is när kylan kryper på? Och vad för kabel kan vara lämpad för ändamålet?
 
Googla värmekabelteknik. Dom säljer sådant.
 
peternicklas
Goteborg skrev:
Jag lånar tråden lite då jag har planer på att gjuta platta under min lvp. Går det att gjuta in en värmekabel så man slipper ut och hacka is när kylan kryper på? Och vad för kabel kan vara lämpad för ändamålet?
tror inte det hjälper med att gjuta in en värmekabel. De avger mycket vatten och enda sättet är att leda bort vattnet. Dock ska du ha en värmekabel i röret som leder bort vattnet. Finns det inget tråg att sättta under pumpen som samlar vattnet och har en röranslutning för påkoppling av ett rör?
 
En liten uppdatering. Har bytt nu till en ca 1.5 cm gummimatta och det hjälpte inte. Satte även nytt träd på andra ledden och tycker nästan det låter mer nu.

Står man på altanen så vibrerar det så mycket att fötterna till slut kommer dimma bort. Mycket högfrekvent med ändå "hårt".

Funderar på att borra 4 hål och gjuta i rör som jag låter LVPn stå på så man kommer bort från trädäcket, för det är det som vibrerar så mycket och skapar mest oljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.