Jag har kommit ytterligare en bit i mitt poolprojekt och byggt stenmuren klar och dags att gjuta en betongkant uppe på själva stenmuren som kant för att fästa staket och som kant för själva stensätningen. Det är totalt 35m betongkant fördelat på 3 sidor med längderna 13x15x7m som ni kan se på bifogad bild.
Har tänkt måtten på ca 600mm bred och 200mm tjock på själva kanten men är flexibel just nu.
Är det någon som kan ge mig råd för hur jag skall tänka på vad gäller dimensioner på betongen, armeringen och andra smarta tips?
3D-ritning av ett poolprojekt med mått för betongkanten runt poolen på 13, 15 och 7 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-modell av en bakgård med en pool, stenmur och markerade mått för betongkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som kan hjälpa mig?:)
 
Är det armering upp ur stenmuren?
 
Noseone skrev:
Är det armering upp ur stenmuren?
Jag kommer att borra i armering i alla större stenar i olika riktningar som betongen kommer binda i. Så det kommer vara många järn. Tänkte blaska på primer på stenen med innan gjutning.
 
Hur gör du för att få tätt mellan mur och form? Din betongkant verkar ju även gå ut en bit över kanten på muren?

Vad är det för stenmur allt skall vila på?
 
Ja det stämmer at betongkanten går en bit utanför. Kommer att figursåga botten på formen så gott jag kan sedan tar jag det sista mellanrummet med murbruk

Stenmuren är gjord av granitblock.
 
Du bör bygga formen så du har en liten svag sluttning på ytan för att vatten inte ska bli stående på kanten. Stående vatten kommer med tiden få ytskiktet att frysa sönder.

Du skriver 600mm bred och 200mm tjock, det verkar väldigt brett? Kommer inte det se klumpigt ut?

Vad gäller armeringen så hade jag nog bockat upponedvända U som jag najat i längsgående armeringsstål så det bildar ett rutnät på c-c 100-150 mm. Observera att armeringsstålet aldrig får ligga grundare än 3 cm in i betongen eftersom det då riskerar att rosta och bryta sönder betongen.

Figursåga formen så noga som möjligt och gjut sedan i två omgångar. Första omgången gör du något torrare så det inte rinner så lätt och därmed tätar botten på formen. Du kan också använda detta till att fixera armeringen så du inte behöver ha ribbor ovan formen för att hålla armeringen på plats när du gör sista gjutningen, då går det lättare att dra av kanten, riva den och stålputsa den.

Använd formstag för att hålla ihop formen.
 
  • Gilla
Tagg
  • Laddar…
Tack för inputen "mexitegel"

Vad gäller lutning så skall jag ha lutning på betongen, tack för påminnelsen

Jag hade tänkt 600mm för att jag har en grantiplatta som är 600x300 som skall sättas mot betongen i ytterkanten men fog, resterande läggs i 2-5. Men kanske gör kanten 300 bred och lägger stenen enbart som en ram runt. Men betongen kommer inte synas.

Tack för tipset med armeringen.
Hade du använt 12mm armering eller vad är lämpligt?
Finns det risker med för mycket armering?
Hade tänkt borra ner armeringsstag i graniten och sedan svetsa fast övrig armering i dessa stag så de inte kan röra sig under själva gjutningen.

Bra ide med gjuta i 2 omgångar. Kan ju blanda själv till första lagret och till det andra så beställer jag rotorpump då det blir ca 2-3 kbm om formen är 300x200mm och 35m lång. har även tanke på att gjuta en trappa samtidigt.

Var får man som lekman tag på formstag?

Tack för hjälpen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag är bara lekman på området och detta är ju ingen bärande konstruktion, men jag hade nog kört på 12mm stål.

Det är ingen fara med för mycket armering men avstånd mellan stålen måste ha god marginal för största ballasten i betongen.

Betong tål tryck bra, men är uselt på att hålla för draglaster. I ditt fall så finns ju risker för sättningar i stenarna som bär upp betongbalken så om bara stenarna står på väldränerat underlag så det inte är risk för tjälskjutning så är armeringen i den nedre halvan av balken viktigast (Draglast i nedre delen, trycklast i övre delen)

Formstag finns t.ex på Beijers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.