Jag har en carport, ca 20 kvm, som står på gjutna plintar (se bifogad bild). I carporten är det idag grus, men jag skulle nu vilja gjuta en betonggolv istället.

Det jag är lite orolig för är vad som händer med de gjutna plintarna om jag börjar gräva ur för att bygga form och lägga isolering och armering. Finns det risk att det sätter sig? Vad behöver jag tänka på? Behöver jag göra det i etapper?


20160331_170907-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förhoppningsvis är plinten såpass lång att du inte blottar den särskilt mycket för djupet du behöver schakta att bort för plattan. Jag ser inget hinder för det.
 
  • Gilla
princip
  • Laddar…
Ska du göra om carporten till garage?

Då borde du kunna göra allt grundarbete förutom precis vid plinten.
Gjuta plattan (med ursparning för plintarna).
Börja regla upp vägg eller tillfälliga stöd (så att du kan ta bort stolparna och plintarna).
Därefter bila sönder eller lyfta upp plinten och placera isolering och sist gjuta i usparningen.
 
Kan du inte plocka ner carporten, gjuta platta med fästen för stolparna och sätta tillbaka taket.
Så funderar jag på att göra, skjuter tjälen plattan så följer taket med
 
15 cm över- och underkantsarmerad platta utan kantförstyvning har jag gjutit under vad jag kan se, likartade förhållanden. På den plattan stod en hjullastare Caterpillar 930 och nog höll det. I alla fall i 12 år. Borrade in dubbar i sidorna på plintarna, andra änden på dubbarna satt i plasthylsor i plattan.
Sedan bilades plattan bort till förmån för villabygge. (Styckade av tomtbiten där garaget stod.)
 
Redigerat:
Tack för svar.

JOW - carporten har idag bakre vägg samt vägg på halva (inre) långsidorna. Jag tänker nog att göra hel vägg, ett varv leca och sedan regla upp. Då borde det sen inte vara några problem att ta bort stolparna och göra som du föreslår.

nino - det låter som mycket jobb för mig. Carporten har nästan 4m upp till takstolarna, och rejäla limträbalkar. Det skulle kräva maskiner som jag inte har, och kosta ganska mycket att köpa in.
 
Ja, det går ju också att göra tillfälliga stöd utanför och innanför blivande väggen.
Som via 2 pelare och 1 balk tar över stolpens jobb. Du kan då ta bort stolpen och plinten.
Gjuta en kantbalk. Växla över så att lasten tas upp av kantbalken.
Sedan göra plattan innanför.

Men jag tror det är onödigt komplicerat.
 
Jag gjorde som JOW föreslår när jag byggde om min carport till garage. Var inte så avancerat. Lyftet av taket så jag kunde växla av gjorde jag med garagedomkraften och en regel.
 
Robert-san01 - du menar att du gjöt golvet först, sedan ställde in en domkraft och växlade av, för att kunna kapa av de ursprungliga stolparna?

De ursprungliga stolparna ska man då kapa så att man precis får in leca och syll under, när man tagit bort gamla plinten, isolerat och gjutit?
 
Nej, jag tog bort stolpen i hörnet som bar upp mitt tak helt så jag kunde göra en hel och isolerad platta utan köldbryggor eller risk för skjutningar.

Jag tog en regel och la över hörnet uppe i taket. Sedan domkraft och en regel upp mot regeln på tvären. När jag fått upp taket lite satte jag reglar i ändarna på den tvärgående som jag sedan satte ner taket på. Tog sedan bort pelaren och fundamentet.

Gjöt sedan plattan och när den var klar reglade jag upp väggen och släppte ner taket så jag kunde ta bort stöd och tvärregel.
 
  • Gilla
princip
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Här är tråden om min och kompisens ombyggnad.

[länk]
Det är nog denna bild som bäst visar hur jag tror Robert-san01 menade att han gjorde för att kunna ta bort stolpen i hörnet (sista bilden i inlägg #45).

Alltså att stolparna som står på markstenen/betongplattorna bär upp hörnet med en regel som ligger under takstolen/hammarbandet, den diagonalar hörnet (skulle jag tro, man ser ju inte taket på bilden).
Men stolpen är iaf borta på bilden.

Och på bilden i inlägg #44 kan du se diagonala reglar som agerar stämp, som håller upp taket där.

Robert-san01 får rätta mig om jag har tolkat fel..
 
JOW skrev:
Det är nog denna bild som bäst visar hur jag tror Robert-san01 menade att han gjorde för att kunna ta bort stolpen i hörnet (sista bilden i inlägg #45).

Alltså att stolparna som står på markstenen/betongplattorna bär upp hörnet med en regel som ligger under takstolen/hammarbandet, den diagonalar hörnet (skulle jag tro, man ser ju inte taket på bilden).
Men stolpen är iaf borta på bilden.

Och på bilden i inlägg #44 kan du se diagonala reglar som agerar stämp, som håller upp taket där.

Robert-san01 får rätta mig om jag har tolkat fel..
Du har tolkat det helt korrekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.