Hej, bor i et hus från 60-talet på en liten kulle. Efter renovering i källaren har jag fått besked om at jag måste dränera huset (dränering från 60-talet). På baksidan av huset (långsida) har jag ca 8m til grannens tomt och där börjar tomten luta reellt. Om jag dränerar kortsidorna, skulle en betongplatta på långsidan (ca4m djup med lutning) fungera bra nog till att leda bort vattnet från grundmuren? Vi har et stendäck där i dag och om vi gräver upp och dränerar måste vi vänta ca 1 år innan vi kan lägga stenen igen (marken måste sätta sig). Tidsmässigt (och kanske kostnadsmässigt) skulle det varit smidigare att gjuta så vi kan använda däcket i år. Skulle det fungera?
 
  • Handritad skiss av en byggnad och betongplatta med måttangivelser på 4 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränering syftar till att leda bort vatten som leds i marken, t.ex. grundvatten. En betongplatta saknar helt den funktionen och skulle väl närmast fungera som regnskydd, vilket oftast är meningslöst.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
T term skrev:
Dränering syftar till att leda bort vatten som leds i marken, t.ex. grundvatten. En betongplatta saknar helt den funktionen och skulle väl närmast fungera som regnskydd, vilket oftast är meningslöst.
Tack för snabbt svar
Trevlig söndag
HC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.