Tjena Byggahus!

Jag har tänkt att gjuta en liten platta på ca 130x70x10 utomhus då den skall vara ett fundament till en luft/vatten värmepumps utedel. Men jag har lite frågor ang. gjutning i väderleken som är just nu.

Om jag gör efter konstens alla regler, gräver ur all matjord och kanske 50cm djupt och gör grusbädd, markduk och även lägger lite cellplast i botten på gjutformen, samt armering givetvis. Hur lång tid tar det innan betongen uppnår 5 MPa? Det är ju +5 och mera på dagarna men kan ju gå ner till 0 gradigt på nätterna. Det som skall stå på betongen väger ju "bara" 150 kg. Tror ni det går att använda vanlig grovbetong till detta just nu eller bör jag använda köldbetong eller helt enkelt vänta tills det är över 5 grader även nattetid?
 
Jag hade använt vanlig grovbetong eller tagit släpvagn och hämtat färdig betong på betongstationen...

Använd varmt vatten så kommer "härdningen" igång snabbare och lägg plast + isolering (cellplast eller betongtäckmatta) över betongen. Då håller den värmen och fortsätter brinna trots låg temperatur på natten. Använd gärna cellplast i formen också, då är även kanten isolerad.

Plasten håller kvar fukten i plattan och du behöver inte vattna.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.