Vi ska göra om framsidan på huset och har jag en massa frågor. Det är tidigare ägaren som har lagt en betongplatta med kombination av murblock på kanterna mot rabatten (tror jag) och trappstegen. Jag är ute efter lite synpunkter och "tänka-på" och få lite kött på benen inför renoveringen.. Vi kommer att ta in hantverkare då man inte har tid att sätta sig ner och lära sig allt... vilket man önskar. Sen kankse vissa moment "gör det själv" är att rekommendera.

Vi vill plana ut hela (5) och lägga marksten över hela ytan samt fixa rabatten med nya stenar.. maybe och bygga upp en spalje. Hon vill ha möjligheten allt möblera hur tusan amn vill efter behov. Så platt och bra.
Detta är en yta som inte kommer att bealsta av bilar eller annat tungt (svårt att komma på vad för tungt).

Vi river ut allt gammalt, dvs plattorna (fogarna) och och rabatterna (1,2,3).

Gjutning
Vi kommer att behöver kompletteringsgjuta lite betong på 1,2 och 3. Jag har räknat lite och det kommer att gå åt 309 liter betong med djup på 2dm.

- Krävs armering att kompletterings fylla den ytan på 1, 2 och 3?
- Vad ligger sånt på?

Hela (5) har ingen som helst lutning förutom 3 (gångbana in). Mycket vatten står stilla när det regnar så att säga. Så vi vill har lite sluttning på hela (5) med några 1cm per meter.

- Måste man gjuta betong för att få lutning eller kan man fylla ut med sättsand för att få lutning?

Har dessa frågor till att börja med.

Ritning av husets framsida visar betongplatta, rabatter, och planerad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildkollage som visar ett husområde med trottoarplattor och snötäckta rabatter i olika vinklar, inklusive trappsteg av murblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre tegelliknande marksten och murblock vid en rabatt med synligt smältande snö och en röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplattor och murblock vid rabattkant med snötäcke, behöver renovering och omplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H
Speca gärna upp frågorna så ska jag svara.


men du kan inte gjuta mot noll
och ett par cm per m är väldigt mycket
 
Kolla i igen, jag har lagt fram lite frågor. Strax innan bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.