Går det att gjuta i 2 olika höjder på en å samma gång.

Brunnen ligger ca 2,5 cm lägre än färdigt golv. Så tanken var att få en kvadratmeter av golvet 2,5 cm lägre än resten av golvet. Å sen flytspackla fallet till brunnen.

Bifogar en bild.
Föreberett golv med makadam och avloppsbrunn inför gjutning på två olika höjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använder du trög/tjock betong så kan du avgränsa brunn med tex en ram.
 
Det är väll bara att lägga in fallet direkt i betongen? Mycket enklare än att hålla på med flytspackel. Är du osäker, lägg fyra bitar järnrör i en ruta där fallet ska börja. Sätt dem i rätt höjd på små högar av rejält stabbig betong dagen innan du ska gjuta. Då kan du dra av fallet med en bräda från brunnen upp till rören när du sedan gjuter golvet. När betongen börjar bli hård pillar du bort rören och lägger igen spåren med lite betong.
 
  • Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är väll bara att lägga in fallet direkt i betongen? Mycket enklare än att hålla på med flytspackel. Är du osäker, lägg fyra bitar järnrör i en ruta där fallet ska börja. Sätt dem i rätt höjd på små högar av rejält stabbig betong dagen innan du ska gjuta. Då kan du dra av fallet med en bräda från brunnen upp till rören när du sedan gjuter golvet. När betongen börjar bli hård pillar du bort rören och lägger igen spåren med lite betong.
Okej så hård så att man inte trampar genom betongen? Med tanke på att brunnen är längst in.

Det kommer gå åt en halv kubik betong på 5m2. Vilken betong rekommenderar ni som går att köpas av privatperson?

Jag kommer blanda i en 180 liters tombola
 
Precis. Det gäller att pricka in tiden när betongen är lagom hård.

Det går att göra på flera olika vis. Vilket man väljer beror lite på hur bra koll man har på hur fort betongen hårdnar. Ett är att lägga ut en frigolitskiva eller liknande att krypa ut på. Ett annat är att i förväg skruva fast något på väggen mitt emot dörren som det går att haka fast en planka på så man kan gå ut på plankan och ta bort rören. Strax efter att rören är borta så är det ju också dags att börja glätta. Även då kan en frigolitskiva att ha knäna på vara bra att ha. De som har riktigt bra koll prickar tiden när det precis går att gå på betongen utan hjälpmedel...

Vad gäller betong så brukar jag blanda själv av gjutsand, makadam och cement. Men det beror mest på att jag enkelt kan få tag i mindre mängder sand och makadam. Måste du köpa det, med fraktkostnader osv, så är det nog bättre att köpa grovbetong på säck på valfritt byggvaruhus.
 
Om det är badrum du ska ha i rummet så kan du inte sätta tätskikt eller matta på ett par månader om du gjuter med vanlig betong. Du bör gjuta med en snabbuttorkande slipsats.
 
B byggolle skrev:
Om det är badrum du ska ha i rummet så kan du inte sätta tätskikt eller matta på ett par månader om du gjuter med vanlig betong. Du bör gjuta med en snabbuttorkande slipsats.
Jepp det har jag koll på. Blir bara lokalt tätskikt runt dushutrymme resten utan och klinker som ytbeklädnad
 
B byggolle skrev:
Om det är badrum du ska ha i rummet så kan du inte sätta tätskikt eller matta på ett par månader om du gjuter med vanlig betong. Du bör gjuta med en snabbuttorkande slipsats.
Låg vct och avfuktare.
Men det är en viktig poäng, om du har tänkt gå på mer eller mindre direkt så hjälper inte ovan ändå.
Sen att glätta det där är överkurs, räcker att skura till det. Är dock inte så viktigt det heller då jag misstänker att det inte är färdig yta.
 
PNO PNO skrev:
Precis. Det gäller att pricka in tiden när betongen är lagom hård.

Det går att göra på flera olika vis. Vilket man väljer beror lite på hur bra koll man har på hur fort betongen hårdnar. Ett är att lägga ut en frigolitskiva eller liknande att krypa ut på. Ett annat är att i förväg skruva fast något på väggen mitt emot dörren som det går att haka fast en planka på så man kan gå ut på plankan och ta bort rören. Strax efter att rören är borta så är det ju också dags att börja glätta. Även då kan en frigolitskiva att ha knäna på vara bra att ha. De som har riktigt bra koll prickar tiden när det precis går att gå på betongen utan hjälpmedel...

Vad gäller betong så brukar jag blanda själv av gjutsand, makadam och cement. Men det beror mest på att jag enkelt kan få tag i mindre mängder sand och makadam. Måste du köpa det, med fraktkostnader osv, så är det nog bättre att köpa grovbetong på säck på valfritt byggvaruhus.
Stort tack för hjälpen då har jag blivit lite klokare.
 
C C.Lundin skrev:
Låg vct och avfuktare.
Men det är en viktig poäng, om du har tänkt gå på mer eller mindre direkt så hjälper inte ovan ändå.
Sen att glätta det där är överkurs, räcker att skura till det. Är dock inte så viktigt det heller då jag misstänker att det inte är färdig yta.
Har hört att man kan ha några grader högre golv temperatur än vad temperaturen är i rummet
 
När jag gjöt plattan för mitt tillbygge hade jag najat fast en ram av reglar i armeringsnätet med distanser av cellplast mellan armeringsnätet och träreglarna. Efter ett par timmar kunde jag krypa ut på plattan med hjälp av ett par skivor cellplast och skrapa till ett fall manuellt och ta bort reglarna. Tiden för att kunna göra det är rätt kritiskt. Jag gjöt visserligen med en fullflytande skb (självkompankterande) och helt plötsligt var betongen lite för hård för att kunna forma fallet på ett bra sätt.

Gjuter du med vanlig grovbetong bör du kunna fixa fallet med slodan direkt vid gjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.