Har ett garage som jag tänker riva. Vill bygga ett nytt, större garage på samma plats. Det ska vara både längre och bredare än den befintliga grunden. Grunden verkar stabil= rör sig inte. Kan man behålla befintlig grund och gjuta en ny ovanpå och utanför densamma? Hur tjock bör i så fall en övergjutninga vara? Övriga tips och åsikter i ämnet mottages tacksamt!
 
Har själv gjutit på ett garagegolv & det har fungerat bra, själv skulle jag gräva ut runt om fylla upp & packa ordentligt till samma nivå som befintlig platta & sedan isolera
allt & helst centrera den gamla plattan så att man tex använder färdigisolerad L - balk
runt om!
 
Tack för svaret!!
Några frågor. "Centrera grunden". Menar du då att man bör gjuta till extra, lika mycket på alla sidor av den gamla grunden så att den står i mitten av den nya grunden? Varför är det viktigt?
Hur tjockt bör man gjuta över? Har jag förstått det rätt att du anser att jag ska ha den gamla grunden som marknivå och gjuta en helt nya platta över, som om jag skulle ha gjutit på marken som vanligt?  Jag var inne på om man kunde gjuta tjockare på de nya ytorna och bara tunnt över den gamla för att slippa komma upp så mycket i höjd. (Det innebär att jag skulle packa lägre än gamla grunden runtom och gjuta så att den gamla blir inkapslad i den nya) Det blir inte möjligt att isolera på den gamla grunden då men finns det någon annan anledning till att det skulle vara en dum ide'?
Lade du isoleringen direkt på den gamla grunden eller hade du något i mellan?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.