Hej.

Jag skall gjuta om kanten vid infarten till mitt garage efter som den lutar fel (vatten kommer in) vittrar och är gammal.

Har dessutom satt in en större port i garaget. Så den gamla metall skenan som låg i betongen mellan ute och inne passar inte.

Betongen kommer behöva gjutas en bit in i garaget och en bit ute. Man skall uppenbarligen ha en metall skena mellan ute och inne betongen så att säga, detta för att undgå att temperatur skillnader skall orsaka sprickor i betongen?


Var köper man en sådan metall bit , någon som vet? Jag behöver en som är 5 meter.
 
Vinkeljärn och sånt brukar jag köpa på nån skrot, fast det var några år sen nu iofs så jag vet inte om miljölagstiftningen ändrat nåt i skrothanteringen som omöjliggör sånt.
 
S
fråga din byggmatr firma. dom brukar ha.
vinkeljärnen skall ha ingjutningsgods. har du tur så sitter järnet kvar, annars kommer det lossna
 
Vinkeljärn? Vad skall jag ha det till?
 
S
du får ta bild på den skena du menar.
menar du metallen som är i porten?
dom brukar va "vinkeljärn"
 
En lång, 5 meter metallskena som låg precis där porten gick ner.
För mig är ett vinkeljärn ett beslag?
 
SBH skrev:
du får ta bild på den skena du menar.
menar du metallen som är i porten?
dom brukar va "vinkeljärn"
Just precis, Du har väl inte ett plattjärn i betongen?? Det har det aldrig varit på mina garage i vart fall så jag göt in ett vinkeljärn som vi köpte hos skrothandlar´n.
Det som SBH länkar till brukar jag kalla vinkel bara men det är förstås också ett vinkeljärn, dock inte ett sånt som man gjuter in i garageplattan vid porten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.