Hej,

Jag har stött på en liten fundering här hemma. Det sitter 400V elradiatorer från Gnosjö i hela huset, kopplade med Gjosjös egna kopplingsbox (5-plint) enligt; 1 fas, 2 fas, 3 jord, 4 nattsäkning/nolla, 5.... från vägg kommer vit/brun/grön-gul kabel.

Som det är nu (och har varit sen innan vi flyttade in) sitter dessa radiatorer kopplade på plint 2, 3 och 4. Dvs fas, jord och nattsänkning/nolla.

Jag har mätt upp kablarna i ett rum där vi renoverar och har 400V mellan vit och brun och 230 mellan vit-jord resp brun-jord. Jag har även mätt upp inne på kontoret och det är samma där, kopplat lika och samma spänningsförhållande.

Min enkla fråga, är det som det ska??? Radiatorerna fungerar visserligen, men...?
 
Det verkar vara felkopplat, har du något tidur för nattsänkning?
 
Jag tycker ju också att det verkar vara så, men radiatorerna som vi använt fungerar så jag har inte tänkt på det. Tills nu då när jag hade ett par element nere och tittade närmare på hur de är kopplade...

Inget tidur för nattsäkning, inget jag vet om i alla fall och det borde sitta synligt, eller hur?
 
Hankontakten kan också vara felkopplat.. Vissa enklare radiatorer levereras med en skaład kabel i 400 V utförande. Det troliga är att funktionerna slav styrning och ev. nattsänkning saknas på radiotorn.
Öppna hankontakten på och kolla.

Kopplingsboxen säljs lös på t.ex Jula.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kriobe och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Hankontakten kan också vara felkopplat.. Vissa enklare radiatorer levereras med en skaład kabel i 400 V utförande. Det troliga är att funktionerna slav styrning och ev. nattsänkning saknas på radiotorn.
Öppna hankontakten på och kolla.

Kopplingsboxen säljs lös på t.ex Jula.
Huvvet på spiken. Jag har inte ens brytt mig i att kolla kontakten, trodde den kom färdig.
Hittade en bruksanvisning på nätet nyss och där står som alt. 2 (400V) att radiatorn levereras okontakterad, 3-ledare med svart (alt blå), brun och gul/grön.
Skruvade isär nu och det är jord (3), svart (2), brun (på N / 4) vilket jag då tolkar som två faser och jord enl bruksen.
Då har du även rätt i att radiatorn saknar funktion för nattsänkning osv.

Lite dumt att kontakten är märkt enl: 1, 2, jord, N, 3 med tanke på dosans märkning...

Tack!

Då återstår bara frågan, bör det ändras så faserna ligger som dosan är märkt och märkas upp på faserna med L1 / L2? Nu är det dels brun/vit/gulgrön till kopplingsboxarna, dels brun/blå/gulgrön där det är grenat med ekk till två dosor under dubbelfönster. Bäddar ju för viss förvirring...
 
Det är aldrig fel att rätta till sådant som är "felmärkt"/"felkopplat", om du inte rättar till detta nu så får du kanske samma bekymmer igen om några år, när du gör någon annan renovering och glömt bort att det är "felmärkt"/"felkopplat".
 
  • Gilla
lego och 1 till
  • Laddar…
Skyddsjorden skall ligga på stiftet märkt jord. Fasledarena lägger man på varsin anslutning märkt fas L1 och fas L2 . det spelar ingen roll i vilken ordning fasledarna kopplas
 
Ska förtydliga mig lite ifall det var oklart tidigare, att det rörde sig om två faser och nolla baserade jag på kabeln och info i bruksen och inte på vart den var skruvad i kontakten ifall det lät så.

Jag är med på att det är L1, L2 och jord det ska in på, tack för förtydligande!

Demmpa, du har en poäng. Det är nog bäst att detta fixas till nu så slipper jag eller någon annan bekymmer i framtiden...
 
Den biten var klar hela tiden. Beskrivningen i inlägg 1 sa det mesta.

Anslutningskabelns färger beror på att en standardkabel t.ex. 3g 1 innehåller brun, blå, gul/grön. Allt annat kräver en specialbeställd kabel. I 4g 1 tillkommer svart. I 5 g 1 tillkommer svart och grå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.