Jag bor i ett radhus (2,5? 1,5? 2 våningar med snedtak + inredd vind) av trä och bestämde mig av olika anledningar för att beställa ett test som man mäter mögelsporer i luften med.

Jag beställde följande test: https://mögel-test.se/product/lufttest/

Efter att ha mätt i tre olika rum enligt tillverkarens instruktioner så fick jag resultat som innebär att det finns för mycket mögel i luften (6-8 svampkolonier i varje petriskål).

Min fråga är nu: är sådana här test meningsfulla? Kan jag lita på resultatet? I så fall känns det ju som att jag omedelbart måste vidta åtgärder eller lämna huset.
 
vad får du om du mäter ute då?
 
Kan inte svara på själva frågan men du har koll på att du inte har nå fuktskada nånstans?
 
BirgitS
C Cordings skrev:
Jag bor i ett radhus (2,5? 1,5? 2 våningar med snedtak + inredd vind) av trä och bestämde mig av olika anledningar för att beställa ett test som man mäter mögelsporer i luften med.

Jag beställde följande test: [länk]

Efter att ha mätt i tre olika rum enligt tillverkarens instruktioner så fick jag resultat som innebär att det finns för mycket mögel i luften (6-8 svampkolonier i varje petriskål).

Min fråga är nu: är sådana här test meningsfulla? Kan jag lita på resultatet? I så fall känns det ju som att jag omedelbart måste vidta åtgärder eller lämna huset.
Det är nog fel årstid för att mäta mögelförekomsten. I Stockholm är det låga till måttliga halter av mögelsporer i utomhusluften nu och det har ju regnat mycket mer i andra delar av landet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja tipsa om att ringa företaget och höra vilka slutsatser man vågar ta. Det är ett enkelt test men svårt att tolka om man har ett resultat mellan "några kolonier" och "överfull platta". Jag kollade precis mina anteckningar från två år tillbaka. AGX Lab skrev då att 0-4 kolonier var normalt, 5-7 lite mer än normalt och 8-12 högt och +13 mycket högt. Om det är mycket sporer utomhus (som kommer in via ventilation) så kanske antalet 6-8 är rätt ok? Som en intressekoll dvs. Om någon mår dåligt eller misstänker fuktproblematik så finns det bättre test.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.