Y
Med lite hjälp så har jag nu fått skapat mig ett grenrör till gräsklipparen.

Men jag klurar lite på om jag bör rostskydda den med något, eller om det är bortkastade pengar att göra detta?

Alltså vanliga metallrör, som är svetsade och slipade.

Tycker saker man har zinksprayat rostar i slutändan vilketsom så kanske lika bra att köra rena rör?
 
Grenrör=avgasrör=kräver värmebeständig färg.
Är nog lite lyxigt att målas på en gräsklippare.

Protte
 
Y
2komp epoxy är ju lyxigt, men hur tacklar sån värme?
 
Är det inte värmetålig färg så brukar gränsen gå vid lite över 100 grader.
Typ araldit som är en 2K epoxi ska val uthärda ca 200 grader.

"Avgasrörsfärg" brukar tåla 800 grader och finns som sprayburk.
Kolla BT, Mekonomen m.fl.

Protte
 
Y
Nu är det ett litet avgasrör till åkgräsklipparen så det kanske inte blir extremt varmt.

Den gången jag sprayade ett grenrör på bilen med sån värmefärg så såg det förvisso fint ut ett tag men sen gick rost igenom. Samt lite tveksam hurvida sån färg är rostskyddande.
 
Det som är med att måla stål är att det måste blästras för att hålla bra. Det går att fuska och inte blästra men då måste man ha ett ordentligt lager färg, c3 lackat iaf.

Zinkfärg funkar bra att rostskydda med ett litet tag men bör snarast målas över med täckfärg om det ska vara ute eller utsättas för fukt.

Sen denna värmetåliga färg är bara ren skit! Blästrar man och målar på ordentligt så kommer det endå att se ut som skit efter ett tag.

Men om du nu vill måla det så kör med roterande stålborste på rondellen så det blir "blästrat" och måla många lager

Vill man rostskydda ett grenrör så rekomenderar jag att man hettar upp det och doppar det i olja eller penslar det med olja istället sen går man bränna av oljan som blir överflödig.
 
Y
DSC_0674b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så, om jag monterar, startarupp, låter det bli varmt. Och sen penslar med olja så skyddar det? Någon speciell olja?

Även funderat på avgasbandage för skydda plastsaker på gräsklipparen men anar att det bara blir en bärare av fukt och påskyndar rost.
 
Vanlig motorolja, ryker som fan och är onyttigt att andas, men kommer ge visst rostskydd över tid.
Grovleken i dina delar har nog 10år bara i tjockleken annars ;)
 
Akta dig bara så oljan inte tar eld vilken den kan göra och då är risken att hela klipparen blir skyddad ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Köp värmebeständig färg och spraya på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.