Lägger värmegolvslingor (vattenburet). Allt klart och trycktestat.

Trött som sjutton spänner jag plast (under parkettgolvet), och sätter av misstag en häftklammer i ett av rören, som förstås nu läcker (luft).

Jag har en lösning på problemet, vilket innebär att jag kapar, drar ner genom isoleringen ner i krypgrunden och gör två skarvar där, och placerar dessa där dom inte kan förstöra något om dom skulle börja läcka. Jag förlorar ca 1 meter golvvärme, vilket kanske inte ens märks.

Nu till min fråga: Finns det något annat sätt som med 100% säkerhet lagar läckaget?
 
K
V view99 skrev:
Lägger värmegolvslingor (vattenburet). Allt klart och trycktestat.

Trött som sjutton spänner jag plast (under parkettgolvet), och sätter av misstag en häftklammer i ett av rören, som förstås nu läcker (luft).

Jag har en lösning på problemet, vilket innebär att jag kapar, drar ner genom isoleringen ner i krypgrunden och gör två skarvar där, och placerar dessa där dom inte kan förstöra något om dom skulle börja läcka. Jag förlorar ca 1 meter golvvärme, vilket kanske inte ens märks.

Nu till min fråga: Finns det något annat sätt som med 100% säkerhet lagar läckaget?
Varför stiftas ”plast” under parkettgolvet till att börja med?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Enligt bekant som jobbar på en av Sveriges största f-bolag så är det okej att skarva golvvärmen dolt då det är ett lågtryckssystem. Någon får rätta mig om jag har fel.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
view99
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför stiftas ”plast” under parkettgolvet till att börja med?
Hej!

Det kan jag inte svara på. Om du undrar, så får du fråga tillverkaren av parkettgolvet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K
V view99 skrev:
Hej!

Det kan jag inte svara på. Om du undrar, så får du fråga tillverkaren av parkettgolvet.
Går minst lika bra att lägga foamen eller lumppappen utan stift/klammer
 

Bästa svaret

fremax fremax skrev:
Enligt bekant som jobbar på en av Sveriges största f-bolag så är det okej att skarva golvvärmen dolt då det är ett lågtryckssystem. Någon får rätta mig om jag har fel.

Med vänlig hälsning, fremax
Jag drog en skruv i min golvvärme för några år sedan när jag renoverade ett badrum, röris (stor superproffesionell firma) skarvade i golvet. Så det är nog bara be röris fixa.
 
fremax fremax skrev:
Enligt bekant som jobbar på en av Sveriges största f-bolag så är det okej att skarva golvvärmen dolt då det är ett lågtryckssystem. Någon får rätta mig om jag har fel.

Med vänlig hälsning, fremax
Det har snarare med att det är ett slutet system md begränsad volym att göra än att trycket är lågt.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.