Bygganmälan gjord?

  • Ja

    14 Röster 11,5%
  • Ja - men ångrar att jag gjorde det

    5 Röster 4,1%
  • Nej

    100 Röster 82,0%
  • Nej - men ångrar att jag inte gjorde det

    3 Röster 2,5%
  • Antal röster
    122
Du som t.ex. byggt om från självdrag till FTX, gjorde ni bygganmälan (som man ska) eller skippades det?
 
Ni som eventuellt ångrar er åt det ena eller andra hållet får gärna skriva varför. 🙂
 
Vi gjorde det inte. Fick rådet av installatörer då att inte göra det för deras erfarenhet var att med äldre hus hade kommunen en massa invändningar om hur det skulle göras som inte går att uppfylla.
 
  • Gilla
Fredde_bygg
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Vi gjorde det inte. Fick rådet av installatörer då att inte göra det för deras erfarenhet var att med äldre hus hade kommunen en massa invändningar om hur det skulle göras som inte går att uppfylla.
Jag håller på att ta in offerter och när jag frågade den första som offererade så sa han ungefär samma - att han haft kunder som råkat ut för trassel när de skickat in bygganmälan. Han kunde ju ändå inte avråda då det är lagstiftning men…
 
tommib
Jag struntade totalt i det då jag anser att kommunen inte har med saken att göra. Vi hade dysfunktionell ventilation via självdrag innan och installerade FTX. Det var garanterat en förbättring men jag är osäker på om det uppfyller alla formella krav. Problemet är som sagt att det är svårt att uppfylla precis allt och man får inte låta det bästa bli det godas fiende. Eftersom jag tror att kommun inte har någon större förmåga till pragmatism i frågan struntade jag i dem och gjorde min förbättring utan att blanda in tjänstemän där och betala massor av pengar för ingenting.
 
  • Gilla
  • Älska
Oldfart och 25 till
  • Laddar…
Två stycken har röstat att man ångrar sig att man inte gjorde anmälan. Blir nyfiken på varför, råkade kommunen få veta om projektet?
 
tommib tommib skrev:
Jag struntade totalt i det då jag anser att kommunen inte har med saken att göra. Vi hade dysfunktionell ventilation via självdrag innan och installerade FTX. Det var garanterat en förbättring men jag är osäker på om det uppfyller alla formella krav. Problemet är som sagt att det är svårt att uppfylla precis allt och man får inte låta det bästa bli det godas fiende. Eftersom jag tror att kommun inte har någon större förmåga till pragmatism i frågan struntade jag i dem och gjorde min förbättring utan att blanda in tjänstemän där och betala massor av pengar för ingenting.
Vi hade samma situation. Och av allt vi gjort i huset är nog ventilation det bästa. Så även om vi inte kan följa alla regler. Mår vi och huset bättre.
 
  • Gilla
d99mli och 2 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag håller på att ta in offerter och när jag frågade den första som offererade så sa han ungefär samma - att han haft kunder som råkat ut för trassel när de skickat in bygganmälan. Han kunde ju ändå inte avråda då det är lagstiftning men…
Vi gjorde mesta jobbet själv. Vi köpte ett kitt av en lokal firma. De hjälpte till med håltagning och sen injustering när allt var monterat.
 
Hade redan tilluftskanaler och frånluft då värmepumpen var av sådan typ. Den värmepumpen är inte med oss längre.
Så vid FTX installationen gjordes ingen anmälan.
Innan borrning för bergvärme skickade jag in papper och fick gröntljus så jag betalade fakturan. Men hålet är inte med i SGU men det bryr jag mig inte om. Jag vet ju vart hålet är och hur djupt. Om jag är klar i skallen när vi säljer huset kan jag berätta allt för nya ägaren.
 
Gjorde allt själv utom investeringen och ovk. Skickade in bygganmälan till kommunen, vad jag kan minnas så knorrade de inte över huvudtaget, utan fick startbesked direkt.
När allt var klart skickade jag in ovk och fick slutbesked.
Kostade några tusen extra, men skönt att ha allt på det torra ifall jag skulle sälja kåken.
 
  • Gilla
Henrik.S och 2 till
  • Laddar…
Om man stänger av en ftx-ventilation, måste man anmäla det med?
Vi har självdrag. Om jag då sätter på köksfläkten så blir det ju en väsentlig förändring av ventilationen.
 
  • Haha
  • Gilla
Malainor och 4 till
  • Laddar…
Det är bara risk att blanda in tjänstemän i ventilation då de läser bör värden som ska värden på ventilation. Det viktiga är att ha lagom luftombyte efter behov. Det finns ingen absolut sanning vad är lagom, bara rekommendationer.
 
  • Gilla
varpan1 och 4 till
  • Laddar…
D
Kommunen kan skita ner sig. Har inget med att göra om ändring av ventilation, stomme, avlopp, planlösning etc.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Gjorde allt själv utom investeringen och ovk. Skickade in bygganmälan till kommunen, vad jag kan minnas så knorrade de inte över huvudtaget, utan fick startbesked direkt.
När allt var klart skickade jag in ovk och fick slutbesked.
Kostade några tusen extra, men skönt att ha allt på det torra ifall jag skulle sälja kåken.
Just ”allt på det torra vid försäljning” känns ju som ett bra argument för att göra det. Vad skulle kunna ske vid försäljning om man inte gör det?
 
Tomtarna i kommunhuset saknar troligen både kompetens och sunt förnuft så att blanda in dem i ett ventilationssystem när man anlitar proffs för installationen känns ganska kontraproduktivt.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.