Jag har lagt ut 40 m2 marksten utav 120 m2 totalt. När jag läste om vilken fogsand som ska användas märkte jag att jag missade att sättsanden också ska vibras (bärlagret är dock noga vibrerat).

Då jag vill undvika att ta bort de utlagda 40 m2, vad tror ni om följande.

Jag har inte fyllt fogarna med fogsänd än. Sprid ut fogsand över den lagda stenen och kör över med vibrator och på sätt vibrara ner fogsanden och samtidigt vibrera den underliggande sättsanden. Mrkstened är av tumland betong som jag förstår har en mindre känslig yta.

Lyckligvis är de 40 m2 lagda stenarna där de bara kommer att gå. De resterande 80 m2 som jag inte lagt än är där det kommer att köras med bil.

Tacksam för svar.
 
Jag tror att det beror på storleken på stenen. Är det små stenar kan det säkert gå bra att vibrera på satt sten, men är det större stenar finns risken att de spricker. Jag vet dock inte var gränsen går ...
Om ingen här kan svara så vet de säkert där du köpte stenen.
 
Beror på hur tjockt lager du lägger stenarna i,
är det bara ett par cm så behöver du inte Vibba, det kommer ingenstans ändå.
jag la mitt för fyra år sedan och det har inte rört sig alls,
Jag la mina stenar i 2-3 cm flis (2-4) (gillar inte myror)
sen vibbade uppepå med stenmjöl.
hittade min gamla byggtråd om du är intresserad ;)
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/97218-projekt-stenlaggning.html
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Kul tråd !!! och informationsrik.

Sättlagret är runt 3 cm (använder 27mm ribbor). Flis verkar vara bättre, men jag använder 0-8 vilket borde ge lite bättre bärighet än vad som jag tror 0-4 som de flesta använder.

Jag kör vidare och ska vara extra noga med fogsanden som kompensation.

Tack för svaren
 
En fråga till.

Om sättsanden ska vibras, är det möjligt att lägga ut och vibra hela ytan i ett svep. Jag har runt 80m2 kvar. Tycker det vore bökigt att i i runt 2m2 områden lägga ut sättsand, vibra, och lägga stenen. Och sedan nästa 2m2 område.

Om man lägger ut hela 80m2 sättsand och vibrar måsten den dock vara hård nog att man kan gå på den med en skottkärra med sten utan att göra avtryck. Vet ej hur hård den blir.
 
Menar du under stenen? Lägg ut allt och packa det. Om du menar på plattorna, sopa i först, padda över ytan och sopa i igen.
 
Korvgubbe
Varför måste den vara hård nog att köra skottkärra på? Går det inte att börja i rätt ände så att säga så att man bara kan flytta med skottkärran allt eftersom man lägger?
Annars får du väl lägga en planka att köra på som sprider ut kraften.
 
En del vibror har en gummimatta som man kan sätta under för att inte skada plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.