Hej,

Har gjutit en garageplatta för 4 dagars sen med skb betong.
Undrar varför detta hände? Har skett på 3 ställen detta.

Jag rev av med rivbräde och släta till med stålsvärdet hela plattan, sen vattnade jag efter ett par timmar och har sedan fortsatt att små vattna hela tiden. Kan jag ha dränkt plattan för mycket?
 
  • Närbild på garageplatta med ytskiktsskador och avskalning som uppstått efter gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongerad garageplatta med flagnande yta och synliga defekter på tre ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyggjuten garageplattas betongyta med avflagning och små skador, troligen övervattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag sluta att vattna betongen? Är det för mycket? Fyra dagar har gått. Risk för frost nu om nätterna så kanske dumt att fortsätta dränka betongen?
 
Mikael_L
Det är ingen idé att vattna något mer nu.

Jag tycker det där ser ut som betonghud (eller vad det nu heter). Som är cementslam som flyter upp till ytan vid gjutningen och bildar ett ofta väldigt tunt och poröst skikt ovanpå betongytan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ingen idé att vattna något mer nu.

Jag tycker det där ser ut som betonghud (eller vad det nu heter). Som är cementslam som flyter upp till ytan vid gjutningen och bildar ett ofta väldigt tunt och poröst skikt ovanpå betongytan.
Aha ok, vad kan jag göra åt detta? Skrapa bort kakorna och snygga till med spackel? Finns det någon sorts betongspackel?
 
ABS slip eller syratvätt. Båda tar bort betonghuden.
 
Ok, eller ska jag hyra en handslip maskin? Jag har 40m2 golvyta.
Vad tror ni är bäst? Hur komma åt i kanterna? Jag har en förhöjd sockel så jag har kant runtom hela plattan.
 
Hur ska färdigt golv se ut?
 
N Nils82 skrev:
Hur ska färdigt golv se ut?
Har inte bestämt mig hur jag ska göra, måla eller något. Men slätt och fint måste jag få det hursom..

Någon som har tips på färg som håller grymt bra? Vad kan man mer göra? Vill få så underhållsfritt som möjligt egentligen.
 
Mikael_L
Genom att slipa (ABS-slip, typ) så kan du få en väldigt fin yta, beroende på hur mycket du arbetar så kan det bli nästan hur fint som helst.
Men då borde du slipat dan efter gjutningen, nu har betongen härdat så mycket mer, det är jobbigt att slipa mycket nu. Särskilt SKB som är väldigt mycket hårdare.
 
Ajdå.. Men tror ni det går med ABS iallafall nu då eller ska hyra någon annan?
Antar att det är betonghuden jag ska slipa ner och få jämt.

Jag har tänkt lacka golvet med någon genomskinlig lack har jag bestämt mig för nu.
 
Mikael_L
Det går bra att slipa även nu, det är bara tyngre, långsammare och äter mer slipskiva.

Det finns olika "skolor" i att göra plattor.
En del jobbar på ordentligt för att fixa en fin yta direkt efter gjutningen, river och glättar ordentligt efter alla konstens regler.
Andra slodar bara ut betongen sådär halvhyfsat bra och slipar plattan sen. Men de som slipar i efterhand slipar så fort som möjligt, typ dan efter, för att betongen inte har blivit så hård än då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.