Håller på och hjälper farsan att byga en silo på landet. Eftersom jag är elektriker ter det sig ganska uppenbart att jag drar elen. Är nästan klar med allt. Installationen av motorer, belysning, kraft etc. Gjort efter "elinstallation på lantgård"'s alla regler.
Nu har jag egentligen bara en sak kvar att göra; och det är att sätta ditt kapacitiva givare för spannmålsregleringen i samtliga fack där spannmålen förvaras. Eller är fotocell lämpligast? Eftersom jag inte är någon höjdare på detta undrar jag hur jag lättast går till väga. Har inte heller någon direkt koll på givare då jag inte, nästan uteslutande, jobbar med sånt. Motorerna till elevatorskruven, samt U-skruven skall stängas av när facket är fullt.
Hur styrs dom? Vad ska jag ha för kabel? Ska det vara slutande eller brytande funktion? Vart lägger jag in givaren i styrkretsen som dödar kontaktorerna?
Är som sagt helt enkelt helt lost på detta. Hjälp uppskattas!
Hoppas jag har varit rätt så tydlig iaf.

MVH/G
 
Kapacitiva givare är nog det vanligaste, men de är dyra ca 1000 kr/st. (ahlsell 38 344 44). Hur ställer det sig att ta vanliga gränslägesbrytare som man bygger på armen med en stor platta 100 x 100 mm.
 
men det måste ju kräva ett visst tryck. återfjädringen är väl inte helt svag? har jag fattat dej rätt?
 
Har du någon form av styrning idag, eller ska du konstruera någon form av relästyrning eller ska du ha en liten micro-plc?
Berätta gärna lite hur ni har tänkt under projekteringsfasen!
 
bästa är väl att bygga ett styrskåp till detta.
men man får fråga sig hur mycket säkerhet man vill ha...

och slutande ska det vara, skulle en givare gå sönder så ska det stoppa.
alltså, givaren ska vara sluten (dragen) så länge den ska gå, och släpper när det ska stoppa, då kommer motorerna inte kunna starta ifall en givare har gått sönder.

sen går man inne i silon? då bör det finnas nödstoppar där inne! och skulle tro att dessa måste vara Ex-klassade.
 
Kapacitiva givare funkar bra så länge de inte täcks av ett tjockt lager damm, ultraljudsgivare är att föredra i såna fall men de är ännu dyrare.
 
Tänk på att detta förmodligen går under maskindirektivet med allt vad det innbär av säkerhet: nödstopp, förreglade luckor osv
 
sverre skrev:
Har du någon form av styrning idag, eller ska du konstruera någon form av relästyrning eller ska du ha en liten micro-plc?
Berätta gärna lite hur ni har tänkt under projekteringsfasen!
har skåpet klart. kontaktorstyrt. det är 2 motorer för skruvarna. sen en för en bossfläkt.
 
Eyeball skrev:
bästa är väl att bygga ett styrskåp till detta.
men man får fråga sig hur mycket säkerhet man vill ha...

och slutande ska det vara, skulle en givare gå sönder så ska det stoppa.
alltså, givaren ska vara sluten (dragen) så länge den ska gå, och släpper när det ska stoppa, då kommer motorerna inte kunna starta ifall en givare har gått sönder.

sen går man inne i silon? då bör det finnas nödstoppar där inne! och skulle tro att dessa måste vara Ex-klassade.
Jo jag har tänkt på det där med nödstopp och att man måste ha det. Dock sitter alla motorer där uppe i silon så man kommer säkerhetsbrytarna lätt. Men eftersom elevatorns motor sitter uppe finns inget nödstopp nere vid tippningsgropen. Hur är det med försäkringen om nåt skulle hända å man inte har nödstopp?
 
snaggletooth skrev:
Kapacitiva givare funkar bra så länge de inte täcks av ett tjockt lager damm, ultraljudsgivare är att föredra i såna fall men de är ännu dyrare.
Ja då kanske inte kapacitiva givare är nåt att ha med tanke på att det är en ectremt dammig miljö. Men har läst att man har det så det måste ju funka. Men dumt att chansa kanske. =)
 
givare har jag lite dålig koll på, men finns ju garanterat nån som vet!

jag vet inte exakt hur det ser ut i silon, men kan man vara i den och det finns risk föratt man blir klämd eller skadad på nåt sätt så är det inte dumt att ha nödstopp, och den ska vara tvåkrets, alltså att det går två slingor genom varje nödstopp.
är det stort område man är på så kan man ju ha linnödstopp, eler så får man ha en ljusbom som man måste återställa innan man kan köra igen, då kan man aldrig vara i slion under drift.

finns mycket att tänka på, beror helt på vilken säkerhetsnivå man vill lägga sig på!

hur det är med försäkringar vet jag inte, men ring å kolla med försäkringsbolaget.
 
Intressant. Men man skall kunna vara i silon under drift och det är inte heller några rörliga delar inom räckhåll. Skruvarna är förseglade med plåt runt om. Säkerhetsbrytarna sitter i anslutning till motorerna och är lätta att komma åt så jag tycker att det borde räcka. Det jag kan tänka mig är om man vill kunna stänga av hela anläggning pga "livsviktig" kommunikation. Om du förstår vad jag menar, för det dundrar en hel del. Men får kolla med försäkringsbolaget så får jag nog svaret ganska omgående.
 
finns det ingen som helst risk för någon skada på nåt sätt så behövs ju ingen nödstopp, då kanske det räcker med en start och stoppknapp.

vet som sagt inte exakt hur det ser ut i dessa, finns ingen risk för att det kommer massa spannmål på dej när du är där inne?
 
Eyeball skrev:
finns det ingen som helst risk för någon skada på nåt sätt så behövs ju ingen nödstopp, då kanske det räcker med en start och stoppknapp.

vet som sagt inte exakt hur det ser ut i dessa, finns ingen risk för att det kommer massa spannmål på dej när du är där inne?
jo, man kan ramla ner i ett fack kanske. men man sjunker inte i säden. den blir väldigt kompakt.
men vart lägger jag in givaren i kretsen. efter nödstoppet innan hållkretsen?
 
ska det vara riktigt så ska man ha ett nödstoppsrelä, så det är en helt egen krets.

sen givaran lägger man in i start/stopp slingan.
när facket är fullt stoppar motorerna och går inte att starta innan det kanske sjunkit en viss mängd.

hade du inte ett färdigbyggt styrskåp?
eller sitter det bara kontaktorer i det å inget kopplat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.