Håller på och hjälper farsan att byga en silo på landet. Eftersom jag är elektriker ter det sig ganska uppenbart att jag drar elen. Är nästan klar med allt. Installationen av motorer, belysning, kraft etc. Gjort efter "elinstallation på lantgård"'s alla regler.
Nu har jag egentligen bara en sak kvar att göra; och det är att sätta ditt kapacitiva givare för spannmålsregleringen i samtliga fack där spannmålen förvaras. Eller är fotocell lämpligast? Eftersom jag inte är någon höjdare på detta undrar jag hur jag lättast går till väga. Har inte heller någon direkt koll på givare då jag inte, nästan uteslutande, jobbar med sånt. Motorerna till elevatorskruven, samt U-skruven skall stängas av när facket är fullt.
Hur styrs dom? Vad ska jag ha för kabel? Ska det vara slutande eller brytande funktion? Vart lägger jag in givaren i styrkretsen som dödar kontaktorerna?
Är som sagt helt enkelt helt lost på detta. Hjälp uppskattas!
Hoppas jag har varit rätt så tydlig iaf.

MVH/G
 
Kapacitiva givare är nog det vanligaste, men de är dyra ca 1000 kr/st. (ahlsell 38 344 44). Hur ställer det sig att ta vanliga gränslägesbrytare som man bygger på armen med en stor platta 100 x 100 mm.
 
men det måste ju kräva ett visst tryck. återfjädringen är väl inte helt svag? har jag fattat dej rätt?
 
Har du någon form av styrning idag, eller ska du konstruera någon form av relästyrning eller ska du ha en liten micro-plc?
Berätta gärna lite hur ni har tänkt under projekteringsfasen!
 
bästa är väl att bygga ett styrskåp till detta.
men man får fråga sig hur mycket säkerhet man vill ha...

och slutande ska det vara, skulle en givare gå sönder så ska det stoppa.
alltså, givaren ska vara sluten (dragen) så länge den ska gå, och släpper när det ska stoppa, då kommer motorerna inte kunna starta ifall en givare har gått sönder.

sen går man inne i silon? då bör det finnas nödstoppar där inne! och skulle tro att dessa måste vara Ex-klassade.