Tänkte bara kika lite under plastmattan i ett hörn med förhoppning att hitta ett fint trägolv. Har egentligen inte tänkt riva ut det rummet just nu, men är så nyfiken och försöker behärska mig! Under plastmattan ligger ännu ett lager plastmatta. Under den tycker jag mig se en masonitskiva? Samma som på väggen under tapeten... Utifrån era erfarenheter, tror ni att det kan finnas ett fint trägolv under eller är det mer troligt att det är ett undergolv? Huset är byggt 40-50 tal, och kanske inte allt för påkostat såhär i jordbruksbygd..
 
  • Hörn av ett rum där plastmattan tagits bort för att avslöja ett extra lager av gulsvart mosaikmönstrad matta och masonit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen standardlösningen med undergolv av 'billiga' 4" granbrädor och masonit spikad med tiotusen spikar.
Det går att få fason på ett sånt golv också om man inte har alltför högt ställda krav.
 
Ja det kan vara ett trägolv under masoniten. Har rivit många golv där man lagt masonit för att få plant underlag till matta
 
BirgitS
Om det finns ett trägolv så är det troligen inte fint för ingen på 40- eller 50-talet hade kommit på tanken att bara ha ett furu- eller grangolv om man inte hade väldigt ont om pengar. Det vanligaste var linoleummattor i alla rum utom finrum som fick parkettgolv.

Om där förekommer svartlim kan det vara bra att skicka in för asbestanalys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.