Försöker klura ut hur ringklockan funkar. Den är driven av två isoleringstransformatorer som verkar vara nästan parallellkopplade

Ingångarna är parallellkopplade. Utgångarna är på ca 13,2V i tomgång. När jag håller ringknappen inne är den den ena transformator. På 8,9V och den andra på 9,2V.

Ena sidan på sekundärlindningarna är ihopkopplade, den andra sidan går till var sitt VP-rör (röda). Mellan vp-rören går det en blå ledare. Till ena vp-röret går det en vit ledare som kommer från den gemensamma sida av sekundärlindningarna.

En öppen eluttag vägginstallation med exponerade kablar och skruvar mot en grön tapet med klöver-motiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt handritat flödesschema eller kretsdiagram med textmarkeringar på ett vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan klura ut varför man gjort på detta vis? Transformatorerna är identiska på 1A, och det står 8V på utgångarna.
 
Det jag spontant kan tänka mig är att det är en tryckknapp (eller flera parallellkopplade) som styr två dingdong-ar.
 
Det jag kan komma på är att man vill driva två klockor.
"Ringledningstrafo" är en egen art, de är byggda med hög utgångsimpedans, de är "klena", detta för att slippa säkra av sekundären. Blir det kortis orkar de inte driva tillräckligt stor kortslutningsström för att ställa till med något, men samtidigt kanske de inta kan driva mer än en klocka.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är det dags att avslöja hur många ringklockor och knappar det finns? :p
 
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
Det jag spontant kan tänka mig är att det är en tryckknapp (eller flera parallellkopplade) som styr två dingdong-ar.
Behövs inte 2 trafo för flera knappar och 2 dingdong
Kör själv med ring till köksdörren och ding till huvudentren, inget problem om båda aktiveras samtidigt
 
En knapp och en ringklocka, så vitt jag vet!
 
hsd
Vad är problemet,funkar det inte
 
Någon gång i historien måste det ju ha funnits mera? Har det varit annat än en (1) privatbostad i huset?
Företag, två lägenheter, kontor, taxi?
 
Jag försöker förstå hur det funkar, och varför det är gjort som det är gjort. Just nu ding-dongar det på ett ställe när man tycker på en knapp. Trodde först det hade med larmet att göra eftersom det var inkopplat på primärsidan på en av transformatorerna, men det var ju bara en vidarekoppling av 230V (där de hade skitit i att ta med jorden till larmskåpet i plåt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.