Hej Jag är han med tummen mitt i handen. Jag kämpar i min lägenhet med uppsättning av olika saker på väggarna... Jag ska använda expander skruvar. Jag har en sån där tång, som man expanderar dom med. Frågan är Hur långt ska jag gå med tången... Dvs ska jag pumpa på tills det tar stopp helt? Är rädd att göra sönder väggen :) Sedan är jag lite nyfiken på längden av expander.... Jag vet inte om jag har 1 eller 2 skivor i väggen. Jag har ganska korta expander skruvar. Nu hänger saker och det verkar funka, känns stadigt. Men är det risk att allt bara rasar om skruven är för kort och det är 2 skivor gips? Tack
 
Du ska klämma med mollytången tills det tar helt stopp. Du kommer inte att ha sönder väggen om du inte är extremt stark eller hänger hela din tyngd i tången eller liknande. :)

När du borrar hålet för expandern ser du ju om det är dubbel eller enkelgips du har, dvs. går borret 13 eller 26 mm innan du är igenom? Jag vågar inte svara på om det kan lossna om expandern inte är helt "utfälld", det beror väl lite på vad du har hängt upp, men den lär ju inte fungera optimalt direkt. Tvivlar på att det ens går att "fälla ut" en enkelgipsexpander i en dubbelgipsvägg faktiskt.
 
Och för att förtydliga ytterligare. Om det är Molly vi pratar om så är det en sort till enkelgips och en annan sort till dubbelgips. Det är ingen bra idé att använda fel sort så ta först rätt på vilken typ av vägg du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.