Tja.
Jag har en fråga. Jag ska sätta upp en möbel (skohylla av något slag) på en gipsvägg.
Jag vet att det bästa och ultimata är att fästa i en bakomliggande regel, men sådana verktyg har jag inte.
Någon som kan hjälpa mig? Vad rekommenderar ni för skruv i sådana fall eller finns det något knep att hitta en bakomliggande regel förutom att borra med jättetunn borr och känna efter?

Tack
 
  • Gilla
Femtiotals hus
  • Laddar…
knacka på gipsväggen o lyssna, låter det ihåligt är där inget bakom. ligger reglen emot ändras ljudet!
 
Mäta samtidigt som Du knackar, det borde vara 60 cm mellan reglarna så från ett av hörnen kan man mäta sej fram till reglarna också. Det finns flera olika skruvtillverkare men flertalet har en sort som ska skruvas genom gips in i trä. Själv brukar jag använda Grabber.
 
C
Gipsankare/Duomax/Skruv och plugg.
Ska det klara lite vikt och är en tunn gipsskiva kan iofs vara lite jobbigare...
 
Finns det något eluttag på väggen, detta brukar vara fäst i en regel på vänster eller höger sida (om inte precis vid dörr), testa med en dyckert och se var regeln finns, mät sedan 60cc och prova igen.
 
Jag brukar anväda en magnet. Dra den över väggen. Där magneten fastnar sitter en spik eller skruv och därmed en regel bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.