Nu börjar badrummet ta form efter lång dags färd mot natt. Jag undrar nu hur jag ska göra med innertaket. Jag kommer sänka taket 30 cm för att få rum med lite avloppsrör (från toa på övervåning) och spirorör till ventilation.
Frågorna nu är: 1; Kan man använda helt vanliga gipsskivor i taket? Jag ska regla upp med plåtreglar. 2; Måste man ha diffplast trots att det bara är ett mellanbjälklag, eller räcker det med våtrumsfärg? 3; Skall spiroröret för ventilationen isoleras? I så fall med vad med tanke på ev fukt?
 
För att vara helt säker ska du kolla med ditt förskringsbolag.
 
Jag har nyss gjort precis just det, sänkt taket i källarbadrummet för att dölja ftx-rör, v/a och golvvärmeslang. Jag har iofs inte frågat nån hur man ska göra och har betongbjälklag men jag använde vanligt gips som målas med våtrumsfärg och jag har inte använt vare sig plast eller isolering.

Spirorören går ju i garderober och innanför täckskivan vi kylskåpet utan isolering så det har jag inte ens tänkt på.
Jag förutsätter att taket inte kommer att utsättas för mer fukt än lite stänk så gips med färg duger bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.