Hejsan,
Jag håller på och renoverar mitt gamla kök och då väggarna var så dåliga och fula fick jag rådet att sätta upp vanliga gipsskivor på väggarna. Dessa har nu en snickare limmat upp, skarvar spacklade och målade två gånger med vit Jotun lady balance. Lägenheten/bostadsrätten jag bor i är i ett gammalt hus och köket saknar fönster och har en mycket dålig ventilation, i det närmaste obefintlig. Det finns heller inte möjlighet att installera köksfläkt med utsug då detta inte är tillåtet, endast kolfilter är tillåtet. Jag fick häromdagen höra av en person att det därför är olämpligt att ha vanliga gipsskivor i detta rum då fukt från matlagning, disk o s v kan orsaka att pappen som håller ihop gipsskivorna kan angripas av fukt med mögel som följd. Vad tror ni, är det säkrast att riva och byta ut gipsskivorna mot t ex fibergipsskivor el möjligtvis bredspackla el sätta gipsputs på väggarna istället för att undvika fuktproblem? Det kommer ju att ånga en del när man t ex kokar och lagar mat och all den fukten måste ju ta vägen någonstans.
Tack så jättemycket för hjälpen.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

I badrum med dåliga/obefintliga tätskikt händer det ju att det blir så fuktigt bakom kaklet att det kan mögla där men så fuktigt ska det väl inte bli i ett kök. Du måste väl inte stormkoka pasta varje dag så att det blir immigt eller att fukten kondenserar överallt. Om det någon gång blir så fuktigt kan du ju lätt torka av kaklet över spisen. Se till att dörren är öppen efter matlagning också så ska det nog gå bra också.

Men du kan ju alltid höra med grannar om någon haft mögelproblem i sina kök.
 
Är gipsskivorna målade så är fibrerna i gipspappen troligen redan mättad med torkad färg och borde inte kunna ta upp någon nämnvärd mängd fukt.
Intressant frågeställning ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.