Kan vi skruva gipsskivorna trätaket utan att regla?
Taket är ohyvlat virke.
Huset är på 70 m2 och byggt 1947. Huset har ”satt sig” lite men vi hoppas att det inte rör sig alltför mycket nu.

Alla rum i källaren ska få nya innertak. Rummen kommer att inredas som tvättstuga och förråd.
I källaren planerar vi att sätta fasade gipsskivor, 600x1200, för att slippa spackla 70 m2 tak.
(Undanber mig synpunkter på om rutigt tak är snyggt eller inte. :) Det finns andra trådar där det diskuteras. )

I vardagsrummet och sovrummen planerar vi att sätta stora gipsskivor som spacklas noggrant (av proffs) så att det blir ett slätt tak utan skarvar. Kanske behövs det renoveringstapet på det.

Kan man skruva skivorna direkt i det ohyvlade trätaket?
Om inte, hur ska det reglas och varför?

Två tak: träpanel med skada, målat med rör och armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte att rekommendera om du inte har väldigt tätt mellan takbjälkarna. Finns risk att taket bågnar med tiden.

i övrigt gör man rätt i att väga in taket så det är i våg om man vill ha släta tak, risken är stor att det annars ser vågigt ut om man inte bredspacklar hela taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det ett gammalt Borohus? Tycker jag känner igen den gröna dörren. Har själv haft ett par sådana.Skymtar till höger i bild här....

På denna bild kan du också se hur jag valt att göra. Jag hade många tappvatten och värmerör att lägga in i bjälklaget och kilometervis med el att dölja, så jag tömde bjälklaget på sågspån och drog allt dolt. Vill man inte göra en så stor operation men ändå får bort synlig eldragning så kan ju en läkt (28x70) ge ett installationsutrymme både för elrör och spotlights om man vill ha det.

Jag tycker att det största problemet med taket var att bjälklaget hänger/svankar, från långsida till långsida. Jag har därför monterat gipsen längs med läkten och använder 900mm gipsskivor. Det går inte att se något av detta när det är spacklat. I ditt fall ska du ju använda takskivor i källaren och då spelar det nog ingen roll hur du gör, men läkten gör det alltid enklare att ta upp ojämnheter och sättningar, samt att det ger ett installationsutrymme för el.

623812-f52dbde04a57b611be66dc0c05ed193b.jpg
 
Tack för era svar.
Nu har jag mätt och det är 60 cm mellan bjälkarna i källartaket och sen ohyvladplank så det borde inte var problem att skruva direkt planktaket.
I sovrummen är det ca 110 mellan bjälkarna.

Det är svårt att se om taket buktar eller inte men det gör inte så mycket om det syns. Källaren är ett förrådsutrymme men att sätta längs med bjälkarna är en bra idé. Att riva innertaket för att dölja rör och ledningar finns inte på kartan om vi ska orka med allt annat. :)

Det är inte ett Borohus, på ritningen står det Aktiebolaget Svenska Trähus 1946. Arkitektritningar av ett hus, fasadutsikt samt planlösningar och nedre våningens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.