Har satt upp gipsskivor i taket i badrummet som numera är sänkt (för spottarnas skull).

Hur ska jag göra för att fixa taket snyggt och rakt, jag antar att det kanske krävs speciella hjälpmedel eftersom det handlar om våtrum?

Min plan är att spackla ihop springorna mellan skivorna med gipsspackel, sen lätt handspackel för små justeringar samt skruvhål, sist dra upp en microlit-duk med våtrumslim för att sedan måla med våtrumsfärg.

Vad tror panelen?
 
Eller krävs inga extraåtgärder eftersom det är badrum (våtutrymme) ?
 
Kommer ju alltid nya direktiv men när jag gjorde badrum för 5 år sedan räckte det att måla med våtrumsfärg eller annan halvblank färg i taket.
 
du bör väl ha våtrumsspackel?
 
Våtrumsspackel+våtrumsgrund+våtrumsfärg+ventilation och du är mer än trygg...
 
Gurravasa skrev:
Våtrumsspackel+våtrumsgrund+våtrumsfärg+ventilation och du är mer än trygg...

Allt det där låter ju helt klart tryggt, men samtidigt ganska jobbigt :surprised:

För att förtydliga så är det ett vanligt gipstak det gäller, väggar och golv är helkaklat.
Vad av ovanstående måste man ha?
Räcker det om man spacklar mellan skivorna med våtrumsspackel och sen drar på pappersremsan?
 
Gurravasa har rätt och så har jag gjort dock med glasfiberremsa i skarvarna.

Vanlig takfärg duger säkert men varför chansa? Det är spacklandet som tar tid, måla tar väl en timme max, dock ska våtrumsgrunden torka ett tag men inget som inte är klart innan helgen ändå ;)

Taket bör man dessutom måla först så man kan måla en bit ner på väggen bakom kaklet för överlappets skull.
 
Ja det är skarvarna du spacklar. Du behöver naturligtvis inte bredspackla hela ytan. Glasfiberremsa i skarvarna för att armera spacklet ska du ha.
 
Okej, som läget är nu så är planen följande:

1. Spackla skarvarna (rejäla springor på vissa ställen) med gipsspackel.

2. Lägga dit pappersremsa i alla skarvar som jag spacklar på med våtrumsspackel.

3. Spackla och slipa med våtrumsspackel så många ggr som det behövs.

4. Måla med våtrumsfärg, typ denna: http://www.landora.se/pi_kok_bad.htm



Vad tror ni om detta?
I sista inlägget nämndes glasfiberremsa, men jag har hört från fler håll att pappersremsa är det som gäller.
Om det inte är något som gör att det är speciellt för badrum?
 
Om det var till mig själv hade jag lagt den självhäftande glasfiberremsan, spacklat 2ggr med vanligt lätthand, grundat och färdigstryket med en tak eller väggfärg med hög glans. Innan färdigstrykning hade jag dessutom tejpat upp en snygg linje någon millimeter ner på kaklet och lagt latex mot takvinkel så att det blir en snygg övergång.

Angående pappremsa så är det helt riktigt egentligen den som ska användas men fiberremsan (som ska användas vid övergångar mellan olika material) är enklare att hantera.
 
Om du känner att du kan med pappersremsa så kör med det, jag är kass så jag kör med glasfiber.

Rätt att fylla i de värsta springorna med gips är det iaf.

Jag har kört med beckers rakt igenom och det fungerar bra.
 
v-g skrev:
Om du känner att du kan med pappersremsa så kör med det, jag är kass så jag kör med glasfiber.

Rätt att fylla i de värsta springorna med gips är det iaf.

Jag har kört med beckers rakt igenom och det fungerar bra.

Kan vet jag inte, jag är väldigt oduglig när det gäller hantverksarbete men jag kan inte tänka mig att pappersremsan är svår att få upp om man använder våtrumslim?

I kanterna har jag bara tänkt att köra latexfog, funkar det?
Jag har sett att man inte ska han ngn remsa alls där.
 
Gurravasa skrev:
Våtrumsspackel+våtrumsgrund+våtrumsfärg+ventilation och du är mer än trygg...
Är inte det här lite overkill. Först göra det supertätt och sen öppna för ventilation.
Hålen för spottarna blir ju inte täta heller.

Nä, vanlig blänk färg duger, vad kan hända?
 
savio skrev:
Kan vet jag inte, jag är väldigt oduglig när det gäller hantverksarbete men jag kan inte tänka mig att pappersremsan är svår att få upp om man använder våtrumslim?

I kanterna har jag bara tänkt att köra latexfog, funkar det?
Jag har sett att man inte ska han ngn remsa alls där.
Pappersremsan ska sättas i spacklet. Våtrumslim vet jag inte var du ska ha, men kanske tänker du på våtrumsgrunden som ibland även används som lim? Våtrumsgrunden lägger du på efter att du satt remsor och spacklat skarvarna,

Har du tänkt att måla över latexen så funkar det, annars silicon.
 
puu skrev:
Är inte det här lite overkill. Först göra det supertätt och sen öppna för ventilation.
Hålen för spottarna blir ju inte täta heller.

Nä, vanlig blänk färg duger, vad kan hända?
Händer säkert ingenting. Men varför inte använda våtrumsprodukter när det inte innebär något extra jobb? Spackla grunda och måla måste man ju ändå göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.