Hej alla byggkunniga!
Är nybliven ägare av ett sextiotalshus byggt i Siporex. Det är höga stående element som är rätt så smala, ca 40-100cm. Mitt första egna projekt blir att fräscha upp tvättstugan.

Nu till frågan/orna; Gipsskiva eller väv?

Har varit inne på detta forum och läst i äldre trådar om att man kan limma gipsskivor direkt på lättbetong med typ Ardex S48 eller PL400. När jag läser på tillverkarnas sidor, men även här, så framgår att väggen skall vara ”slät”. Innebär det att gamla plugghål samt tidigare små lagningar och andra skavanker måste bort? Isf, Måste de vara helt borta eller kan man ha konturer på nån millimeter? Bifogar några bilder på hur det ser ut nu.

Om jag skall köra väv på väggen så förutsätter jag att jag måste fylla igen ojämnheter (vissa hål med murbruk?) och spackla jämnt. Är det en mycket enklare lösning?

Vad säger ni som kan och kanske gjort liknande innan?

Huvudsyftet är att få en snyggare vägg samt att det såklart är en fördel om den blir något styvare (tänker på lim+skiva) men det är ju en avvägning mellan insats (jobb och pengar) och utfall...

Har såklart även fått rådet på bygghandeln att kör 12mm plywood med 6mm gips ovanpå men tycker att det känns lite overkill, men rätts mig gärna om så inte är fallet :)

Just det, någon som har erfarenhet av Fibergips så dela gärna med er av denna om det skulle kunna vara en utväg (har även fått det tipset...)

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Renoveringsprojekt i tvättstuga med siporexväggar, stegpall och tvättutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga under renovering med synliga ledningar, delvis avlägsnade väggpaneler och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad äldre lättbetongvägg med plugghål, skavanker och lösa kablar i ett sextiotalshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i tvättstuga med spackel över skarv och hål, behöver renoveras och jämnas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad hörnvägg i en tvättstuga med synliga lagningar och ojämnheter, nära ett fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen hade jag köpt en 5L hink med spackel och bara spacka igen alla ojämnheter, låt torka, slipa, spackla om de behövs igen sen torka slipa sist bara måla över med valfri färg/dra på en renoveringstapet. Vi köpte på byggmax och blev väldigt bra.

Ska de bli en ”fin tvättstuga” så förstår jag att du vill ha nya fina väggar annars förstår jag inte hur du kan vilja lägga så mycket pengar på gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.