Hej på er,
Jag har ett rum där det tidigare har varit innertak av papp.
Jag skulle gärna vilja ha ett slätt tak igen, så jag funderar om man kan skruva takgips direkt på brädorna.
Eller måste det vara helt plant då?
Och kan gipset och de spacklade skarvar ta upp ev. rörelser i huset? (Det är ett timmerhus)
Att rikta det är uteslutet, för det skiljer så mycket, och takhöjden är redan låg.

I de flesta rummen i huset har jag innertak i tretex, och det har funkat bra, men det kan ju röra sig mer...
 
  • Renoveringsprojekt av ett rum med ojämnt träinnertak, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet av gips på ojämna ytor i tak. Men alla extra spänningar kommer göra att sprickor uppstår lättare. En spontad panel kanske kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du kan inte tänka dig att sätta gles?
 
Jag har i samma situation glesat med lister (typ 200 mm breda) av osb under gipsfogarna. Bara smackat dit dem med dyckertpickan.
 
Kan kan man, men det kan vara vist att först sätta osb (eventuellt först regla) och sedan gips på osb:t. Då planar man ut det väldigt bra.
 
kan man inte sätta gles för att det är så ojämt lär det ju inte gå så bra att sätta gips heller....
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Om inte ojämnheterna är för stora skulle du ev kunna köpa en säck rotgips köra tandad spackel på gipsskivan, dra i några skruv så det sitter dra i resten efter härdning, gipset tar upp mindre tandningar mellan brädorna. Givetvis lite puligt men torde funka. sätt skivorna i förband för minskad risk för sprickbildning.
 
Jag har gipsat några ojämna tak direkt utan och rikta/sätta gles. Utifrån bilden sett så tycker jag att det borde funka. Så länge det inte är allt för ojämnt så borde det funka bra.
 
S
Du kan ju pappspänna taket igen så får du ett slätt tak på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Bart Bart skrev:
Jag har ingen erfarenhet av gips på ojämna ytor i tak. Men alla extra spänningar kommer göra att sprickor uppstår lättare. En spontad panel kanske kan vara ett alternativ?
Jag gillar inte stora paneler med synliga skarvar, med pärlspontsbrädor skulle ev. kunna vara ett alternativ.
Men jag tycker inte riktigt att det passar i det rummet...
C Cerb skrev:
Du kan inte tänka dig att sätta gles?
Kanske men då får det bli direkt mot taket.
Gör det att det är mindre risk att skarvarna spricker?
Jag kanske ska förtydliga att taket är inte jätteojämnt, men det bångnar rätt mycket, så över en större yta så skiljer det en del (tror det var ca 7cm skillnad mellan högsta o lägsta punkt
J jihe skrev:
Jag har i samma situation glesat med lister (typ 200 mm breda) av osb under gipsfogarna. Bara smackat dit dem med dyckertpickan.
Satte du det även mitt under gipsskivorna, eller skruvade du bara i skarvarna?
Hjälper det mot spruckna skarvar, eller var det för att taket var för ojämnt?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kan kan man, men det kan vara vist att först sätta osb (eventuellt först regla) och sedan gips på osb:t. Då planar man ut det väldigt bra.
Med risk för att låta som en papegoja... Minskar det även risken för spruckna skarvar?

Villa vista Villa vista skrev:
Om inte ojämnheterna är för stora skulle du ev kunna köpa en säck rotgips köra tandad spackel på gipsskivan, dra i några skruv så det sitter dra i resten efter härdning, gipset tar upp mindre tandningar mellan brädorna. Givetvis lite puligt men torde funka. sätt skivorna i förband för minskad risk för sprickbildning.
Vad menas med förband?
S sinuslinus skrev:
Du kan ju pappspänna taket igen så får du ett slätt tak på ett enkelt sätt.
Det skulle jag gärna, men jag vet inte om jag tycker det verkar som ett enkelt sätt.
Och jag känner inte till någon häromkring som kan det heller :(


Hade det inte varit för den fula generalskarven, så hade jag kunnat tänka mig att snygga till o måla om de befintliga brädorna bara...
Hade skarven suttit på ett bättre ställe så skulle man ju kunna sätta en fejkad takbjälke där...
Men ni kanske har något annat tips på hur man kan dölja den på något snyggt sätt?

Flickvännen vill dock ha stuckaturer o sånt, och det skulle nog inte se riktigt klokt ut på ett brädtak misstänker jag...
 
Ja, eftersom underlaget blir mindre varierande. Dock måste man ju såklart armera skarvar med tejp eller väv.
 
När snickarna riktade innertaket i vår blivande tvättstuga använde de plastkilar för få reglarna i våg över hela rummet. Jag tror inte det var så stor skillnad som 7 cm men 4-5 cm var det nog, det gick åt en hel del kilar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, eftersom underlaget blir mindre varierande. Dock måste man ju såklart armera skarvar med tejp eller väv.
Ok, jag trodde först att de gipsskivor som finns för innertak hade "försänkningar" för att kunna lägga glasfiberremsa längs alla sidor (som vägg-gips har längs med långsidorna), men de jag har sett har bara haft en mindre avfasning...
 
7cm är ju jättestor diff och svårt att få till med gips.
Du skulle egentligen behöva läkta och rikta först. Du ser dock ut att ha dåligt med frigång mot den den fina kakelugnen så det kanske inte finns plats att läkta. Då kanske nytt pappspänt tak är bäst. Eller nån form av träpanel. Själv tycker jag att locktak är fint i gamla hus.
Är det enstaka brädor som diffar eller är det helt tanket som hänger/bågnar. Är det enstaka brädor så kanske de går att åtgärda lite lokalt innan du sätter nytt tak utanpå
 
S sinuslinus skrev:
Du kan ju pappspänna taket igen så får du ett slätt tak på ett enkelt sätt.
Ibland är moderna metoder och material som att gå över ån efter vatten, jag håller med, pappspänn taket och slipp bekymmer!

Sen har jag klätt ett par väggar i vårt plankhus med något av vanlig gips, gips+osb+reglar, renoveringsgips. Alla dessa har funkat utan att spricka. Nu rör sig timmer mer än plank, och är det ett ojämnt tak tror jag det blir ett jättejobb att få skarvarna snyggt och asfult om och när de spricker lite.

Men generellt, om nåt funkat i +100 år så varför välja en ny teknik man inte vet funkar. Vet man det funkar och det är enklare, fine. Men i detta läge... Pappspänn! :D
 
  • Gilla
Noffe666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.