Ska byta kakel i badrummet och har funderingar kring sista väggen, dem tre övriga var kakel på gips o där blir det nya dubbla gips, men den fjärde är en betongvägg, 2,4 x2,4 m, med kakel på.
Alla kakelplattor låter stumma när man knackar på dem, har provat att ta bort en i mitten o det var med möda man fick bort den men kakelfixet sitter fast som "berget" i betongen. Måste man bila bort allt ändå, eller kan man sätta en 6mm gips utanpå, o hur fäster man den då, innan man börjar att våtrummssäkra alla ytor?

Tacksam för alla svar o idéer
 
Jag hade tagit bort allt kakel (finns kakelborttagare, se bild) och fixat till väggen någolunda, reglat upp väggen och skruvat dit dubbel gips.
produktbild.php
 
Det är "bara" 25mm mellan nuvarande kakel o baksidan på tanken på toastolen, så någon uppregling är inte möjlig att göra. Vill helst fästa upp en 6mm gips på befintliga kaklet eller om fästet blir bättre på direkt på betongen. Annars återstår väl bara att spackla o slipa slätt på betongen o kakla där igen.
 
Bob_the_builder
Är det ett gammalt badrum där du är säker på att det inte finns ett tätskikt innanför det befintliga kaklet? Är du inte det måste ju kaklet obönhörligen ner för att inte riskera dubbla fuktspärrar.
 
Det sarr svarta klisterremsor i hörnen mot gipsskivorna så dey finns nog ett tätskikt inanför fästbruket. >:(
Då har jag alltså ett stort jobb framför mig!
Tycker att det skulle kännas enklare att kakla på gips än att försöka få betongväggen slät o fin efter att ha tagit bort kaklet o fixet. Kan man på ngt sätt "limma" upp gipsskivorna på betongen? Bärande innerhjärtvägg i hyreshus byggt -83.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.