Har ett kök som avslutas med ett högskåp som står nästan dikt an med sidan mot ett skorstensschakt (låda).
Schaktet är ca 5 cm grundare än högskåpet.
Det är nu ca 2cm glipa där emellan. Jag avvaktade med flit att sätta gipset på fronten av schaktet i väntan på att se exakt var högskåpet hamnar (Bestäms av väggen i andra änden köket)
Nu tänkte jag sätta dit gipset och kommer göra det så tight som det går mot högskåpet. Frågan är bara hur jag löser finliret och får ett fint möte mellan gips och högskåp?
Snyggast hade väl varit en mjukfog emellan men jag är tveksam till att det håller i längden. Högskåpet är till en integrerad kyl/frys med gångjärnen mot denna sida så där kommer det säkert att flexa och röra sig med tiden och spricka.

Andra alternativ jag ser framför mig är att sätta gipset så tight det går och täcka glipan med någon foglist eller kvarslist. Tyvärr är detta möte verkligen i blickfånget från husets alla håll.

(Högskåp, kyl mm är redan monterade och fastskruvade så jag tänkte inte börja bygga på sidan av schaktet något utan bara låta gipset skjuta över hörnet med de 2-3cm)

Kökshögskåp monterat nära skorstensschakt med synlig glipa på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Sätt du dit gipset och dra en sträng mjukfog. Ska du ha tapet låter du den gå ut en cm på skåpet. Blir det ändå inte bra så sätt dit en smyglist.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.