En fråga som jag grubblat lite på. Gipsskivan i taket kommer ju utsättas för fukt när jag monterar IP44 spottar i badrumstaket. Detta eftersom spoten i sig inte är tät utan släpper igenom fukt som kommer åt gipsskivan på "baksidan" som inte är behandlad. Är detta inget problem? Kondens bör ju också kunna söka sig vidare i utrymmet mellan gipsskiva och hink, inget problem det i heller så länge spärren i form av duk är intakt?

Kan man lägga tranformatorn i samma hink som en av spottarna eller blir det för varmt och trångt då?

Hur långt kan man generellt ha mellan tranformator och spotten när det gäller spottar under köksskåp?

Martin
 
Kan inte tänka mig att det ska vara ett problem med fukten, för spottarna är ju varma... det borde ju driva bort ev fukt.

Jag kommer att lägga transformatorn i burken (ska ha en för varje spott) men det kräver en lite större burk för att det inte ska bli för varmt. Helst 20cm hög och glespanelens bredd (~23cm).
 
Ok tack, då kör jag på det.

Var gömmer man normalt sett trafon i ett badrum?
 
Vi kommer att gömma trafon i det nya undertaket. Alltså peta in den genom hålet till kopplingsdosan. ( Kopplingsdosan sitter skruvad i det gamla taket ca 15 cm över det nya taket)
 
C
Att lägga transformatorn i en spottburk är nog en synnerligen dålig idé. Det blir alldeles för varmt där för att transformatorn skall må bra.

Om det inte finns isolering eller brännbart material runt spottarna så behövs ingen burk. Snarare bättre utan då luftcirkulationen blir betydligt bättre runt spottarna.
 
Ta upp dem på vinden som Mathias s har gjort.
Själv körde jag med 50w och dimer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.