Hej,

Jag har gjort såhär,

1) Spacklat, låtit torka
2) Limmat pappersremsa med tapetlim, låtit torka
3) Spacklat 2x lager
4) Slipat bort allt utanför gipskarven
5) Slipat gipsskarven med sliphuvud (23 cm) och -skaft, upp och ner
6) Grundmålat skarven i vitt, lyst med lampa, spacklat vid behov
7) Täckfärg första lagret, lyst med lampa, spacklat vid behov
8) Täckfärg sista lagret, när jag trott det är perfekt


Monterar taklampan och tänder, som ljuset faller noterar jag två skarvar som jag är missnöjd med (se bild 1 :sweat:). Syns knappt, om inte ljuset slår mot väggen med "fel" vinkel och ljusstyrka.

Fråga 1: Vill göra det bättre, så vad är era tips? :beer:

Fråga 2: Vad tror ni jag gjort fel här? Gissar själv på att jag slipat med sliphuvudet för mycket. :poop:

Fråga 3: Se sista bilden "Spackla såhär?". Vad tror ni om att lämna liiiite mer i gipsskarven och spackla en liiiiten övergång från kanterna som slipas jämnt med skivan? Eller är det bara större risk för sämre resultat, (y):thumbdown:?
 
  • En enkel vägg med ljus till mörk skuggning, minimalistiskt, homogent, ingen synlig detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två illustrationer visar steg för slipning av skarv, markerat med "Sliphuvud 23 cm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel illustration av spackling med texten "Spackla såhär?" ovanför en kurvig linje.
Skulle nog spacklat lite bredare och inte slipat bort lika mycket.
 
raveper raveper skrev:
Skulle nog spacklat lite bredare och inte slipat bort lika mycket.
Tack! Hur mycket utanför skarven ska man spackla typ? en 5 centimeter på var sida om skarven kanske?
 
Jag tar en 20cm spackelspade och sedan lägger jag på mitt över skarven och sedan drar jag på på var sida om det första jag spacklade. Det betyder inte att det blir 60cm brett med spackel, men kanske 30 totalt.

Därefter drar jag av en gång mitt på och en gång på var sida (så att jag får bort spackelkanten och har mindre att slipa). Då blir det en bred spackelbulle över skarven som jag sedan slipar.
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.