Undrar om det finns någon som ska få smålandsvillan levererad efter 1: a juli och har valt bort standard badrummet? Var det okej att välja bort våtrumsmattan och få det gips rent? Enligt de nya branchnormerna. Vi fick bygglov och har gjort bygganmälan innan 1:a juli.
 
OM bygganmälan är inlämnad före 1/7 är det ok att utföra kaklade/klinkade våtutrymmen enligt PER (som godkänner gipsskiva som underlag)

Tänk bara på att det inte är "bara" att ta bort våtrumstapeten. För att väggen skall orka bära kakel så skall reglarna vara på min 400mm avstånde istället för 600 mm som är vanligt under våtrumstapet.
 
vad gäller regelavst, så är det lugnt de har cc 450 i badrummen.
 
Jag är ingen plattläggare men har sett att de senaste dagarna, efter 1/7 börjat klä gipsen med en blå tapet.
 
Våran säljare sa att det bästa är att kakla utanpå plastmattan. Väljer man bort plastmattorna i badrummet så plastar de med någon billigare våtrumstapet.

Förr i tiden så sa de tvärtom, att man absolut inte skulle kakla på plastmatta. Men jag tror att fixen har ändrats så att den inte förstör plastmattan och därför så spricker inte fogen.

Vi kommer inte välja bort våtrumsmattorna, men kommer kakla om när vi känner för det, dvs när trädgården osv är ok.
 
Är det ingen som beställt en smålandsvilla för leverans i sommar eller höst som helt har valt bort väggbeklädnad i badrummet? Alltså endast får ett gipsat badrum? Är lite intresserad vår säljare säger att det inte är säkert att det är ok med de nya reglerna... lite nyfiken på vad ni andra fått höra...
 
Snysop, det är vissa plastmattor som är godkända för plattsättning, inte alla.
 
jon_h skrev:
Snysop, det är vissa plastmattor som är godkända för plattsättning, inte alla.
Japp!
Det gäller att plastmattan och fixbrukets kemi stämmer, annars kan man få problem.
Dessutom gäller det att plastmattans lim håller för den ökade vikten som kakel innebär.
 
anna_jimmy skrev:
vad gäller regelavst, så är det lugnt de har cc 450 i badrummen.
Det är ju 50 mm större avstånd än vad som krävs........
 
Volvo, nu vet jag inte vad du menar. Om det gäller gips går det bra med ett lag på max 450 c/c, eller två lag på 600 c/c. Men nu när gipset ska fasas ut finns det andra skivor som funkar i ett lag på upp till 600 c/c. Jag vet inte var du fått siffran 400 c/c ifrån.
 
B
det är inte godkänt med gips i badrummet längre det ska vara minerit
 
Gips är godkänt enligt BBV i ett år till. GVK har inte förbjudit gips överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.