Hej,
Håller på att bygga uterum. Det blir uppvärmt med vattenburen golvvärme året om, isolerat tak, glaspartier på två av fyra väggar - de andra två är befintliga tegelväggar, alltså nuvarande ytterväggar som vi bygger in.
Vi har varit lite fram och tillbaka om vad vi ska ge dessa nyblivna "inner"väggar för ytskikt och var länge inne på att klä dem i träpanel men är nu inne på att putsa dem med gipsputsbruk, gypsum och förmodligen ytterst ett tunt lager multiputs enligt den här metoden: https://gds.se/vagg/putsa-vagg/putsa-vaggarna-tva-steg-till-slata-vaggar (betallänk)

Jag har försökt läsa på en del men blir inte riktigt klok på om det finns någon anledning till att det inte är en bra idé. Jag tänker främst på två anledningar; fukt eller värme.Kanske finns det fler?
Vad gäller fukt så är gipsputsbruket är ju bara för inomhusbruk - uterummet verkar vara en liten gråzon mellan ute och inne men jag har läst forumtrådar om folk som haft det i källare utan problem så det borde vara lugnt eller?
Vad gäller värme hittar jag väldigt lite, någon har använt det på murstockar och så men de blir ju inte så himla varma ändå. Svårt att förutse riktigt nu men en sommardag i gassande sol och utan dörrarna öppna gissar jaga tt vi kommer att komma upp i rätt höga temperaturer i rummet. Skulle det kunna bli ett problem?

Vore mycket tacksam för svar och råd.

Har även en öppnad säck med Weber gypsum som jag tror stått i runt två år som en hantverkare lämnade efter sig. Tänkte blanda till lite och testa med men är det dumt? Det står på den att den kan sparas 6 mån i torrt utrymme men jag har haft den i min hyfsat torra källare i gissningsvis två år.
 
J Johan E Henricson skrev:
Hej,
Håller på att bygga uterum. Det blir uppvärmt med vattenburen golvvärme året om, isolerat tak, glaspartier på två av fyra väggar - de andra två är befintliga tegelväggar, alltså nuvarande ytterväggar som vi bygger in.
Vi har varit lite fram och tillbaka om vad vi ska ge dessa nyblivna "inner"väggar för ytskikt och var länge inne på att klä dem i träpanel men är nu inne på att putsa dem med gipsputsbruk, gypsum och förmodligen ytterst ett tunt lager multiputs enligt den här metoden: [länk] (betallänk)

Jag har försökt läsa på en del men blir inte riktigt klok på om det finns någon anledning till att det inte är en bra idé. Jag tänker främst på två anledningar; fukt eller värme.Kanske finns det fler?
Vad gäller fukt så är gipsputsbruket är ju bara för inomhusbruk - uterummet verkar vara en liten gråzon mellan ute och inne men jag har läst forumtrådar om folk som haft det i källare utan problem så det borde vara lugnt eller?
Vad gäller värme hittar jag väldigt lite, någon har använt det på murstockar och så men de blir ju inte så himla varma ändå. Svårt att förutse riktigt nu men en sommardag i gassande sol och utan dörrarna öppna gissar jaga tt vi kommer att komma upp i rätt höga temperaturer i rummet. Skulle det kunna bli ett problem?

Vore mycket tacksam för svar och råd.

Har även en öppnad säck med Weber gypsum som jag tror stått i runt två år som en hantverkare lämnade efter sig. Tänkte blanda till lite och testa med men är det dumt? Det står på den att den kan sparas 6 mån i torrt utrymme men jag har haft den i min hyfsat torra källare i gissningsvis två år.
Är det varmt och torrt året om med isolerade väggar fungerar det fint med gipsputs. Är det yttervägg utan isolering (lättbetong, tegel, betong) fungerar det inte.
Jag skulle inte använda gipsputs alls på yttervägg av stenmaterial, även om den är isolerad, eftersom det kan vandra en hel del fukt ut/in och då kommer gipsputsen att spricka eller släppa.
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Okej. Tack för svar.
Det bör vara varmt och torrt året om, min oro är snarare att det blir för varmt under sommaren men då är det kanske inget att oroa sig för.
Detta handlar om utsidan av det som idag är (isolerade) ytterväggar. Utanpå teglet. Det blir ju i princip innerväggar sen. Menar du att det kan bli problem? Vad skulle du använda istället i så fall?
 
Svårt att förklara kanske men såhär blir det. Så glaspartier tillkommer i öppningarna och det är de inbyggda väggarna jag pratar om.
 
  • Renoveringsprojekt som visar en husfasad under uppbyggnad av en tillbyggnad med tak och stödpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.