Hej, jag undrar hur gör man den sista finischen när man putsar om gammal vägg eller tak. Använder man filtbräda eller annat och när? Hur länge ska man vänta efter läggningen. Hoppas ni förstår. Mvh Ivo.
 
Det beror ju på vilken struktur du vill ha. Finfin eller halvrå? Putsar du med gips? På vad?
 
Både finfin och halvrå, jag putsar med gips-(Gipsun) på gammal puts på hålsten, fr.1947. Ska jag använda primer innan? Tack för svaret. Mvh Ivo.
PS: Jag har alltid haft problem med det sista, snygga till ytan efter brädläggningen om du förstår mig.
 
K
Du behöver inte använda primer på sugande underlag, men att förvattna lite är aldrig fel.
Ytan får du till med filtbräda, borste eller vad du nu vill ha för yta.
 
Tack för hjälpen men är alltid osäker när jag ska gå på med filtbräda, menar hur länge ska putsen torka. Mvh Ivo.
 
K
När du petar på den så ska du inte få kladd på fingret, men den ska fortfarande vara fuktig. Alltså mörkbeige. Prova dig fram vettja. Blir det inte bra så är det ju bara att ta bort lite eller lägga på lite mer. Så länge den är minsta lilla fuktig så är det jättelätt att få bort den.
 
Tack, jag ska testa det, får se hur de går, är inte så hemma med murarbete. Tack för din hjälp. Mvh Ivo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.