Hej,

Har ett nära nog anskrämligt 80-talsbadrum i källaren på mitt hus som jag tänkte försöka förbättra på egen hand, åtminstone så till den grad att det blir uthärdligt i ca 5-6 år. Detta då renoveringen av 60-talsbadrummet på övreplanet äter upp budgeten på kortare sikt.

Badrummet består i nuläget av en icke fungerande jacuzzi, helt OK kommod/tvättställ och otroligt nog rätt snygg klinker på golvet, halvfula kakelplattor med en mer än halvful rosa bård på väggarna, samt sist men inte minst furuspånt i hela taket som jag är beredd att gå så långt det bara är möjligt och en bit till för att bli av med.

Min tanke är att kasta ut jacuzzin och byta till ett vanligt badkar, måla kaklet med vit kakelfärg och möjligen använda svart fogpenna, byta tvättställsblandare och lite annat smått och gott. Så långt känns det som att jag är på banan.

Återstår då taket. Det idealiska vore att riva skiten (är betongtak under), men det går antagligen en mängd kabeldragningar och ett par rör genom en kulvert där, samt är osäkert huruvida kaklet är satt hela vägen upp eller slutar precis där det nedsänkta furutaket tar vid (ca 5 cm ned på väggen). Känns alltså som att det riskerar att bli ett större och dyrare jobb än vad jag tänkt i det här läget.

Min tanke är därför att istället fästa någon form av gipsplattor (eller motsvarande) lämpliga för våtrum i furutaket, och därefter måla med våtrumsfärg, för att på så sätt få ett slätt, vitt tak. Är dock osäker om det är lämpligt eller dumt. Vad säger ni som kan sånt här - är det en rimlig och godtagbar konstruktion för ett badrum eller kommer det skapa problem? Vad finns det i så fall för andra lösningar?

Tacksam för synpunkter!
 
Eller måla furutaket vitt. Det blir helt annorlunda med vit färg.
Annars är det gips + färg som gäller.

Protte
 
Tack för svaren. Tanken att måla taket har slagit mig, men avfärdats. Jag är lite emot att ha trä i taket, framför allt då huset är ett stenhus och skall kännas som ett sådant.

Kartonggips - det innebär i min bok att det då borde räcka med vanlig renoveringsgips, som ju är väldigt smidig att arbeta med?
 
Kartonggips innebär gips som inte är våtrumsgips (ca 300 kr skillnad).
Renoveringsgips innebär kartonggips som är 6 mm i tjocklek.

Det finns även kortplank som är kartonggips med fasade kanter som man brukar/de sätta i tak. Med dessa får du en synlig och "snygg" skarv. Med vanlig gips måste du spackla noga för att få det slätt.

Med detta sagt så vill jag påpeka att jag inte vet om det är ok att sätta renoveringsgips, dvs endast 6 mm. Ville bara reda ut begreppen samt tipsa om kortplank.

/J

P.S. Om det är temporärt (vilket 5-6 år är när man renoverar privat) så hade jag personligen köpt en spann (hink) färg och målat.
 
Redigerat:
Renoveringsgips är troligen dyrare och måste dessutom skruvas tätare.
Är furutakets brädor lite buktiga så blir renoveringsgipsen lite buktig beroende var man skruvar.

Protte
 
Jag har satt renoveringsgips i tak hemma. Inget jag kommer göra igen, det som finns i köket ska göras omnär ork fins. Det är väldigt svårt att få obuktigt. Man får nästintill limma fast det. Hellre 13mm, 900mm breda och spacka lite mer.
 
sen blir det oftast en lite krater runt skruvskallen på rep.gips
Personligen tycker jag den är helt värdelös till allt utan att gipsa socklar i tex bastu :)
 
katos skrev:
Vanlig kartonggips går bra, måla med våtrumsfärg.
[länk]
Det är ju det som är så fantastiskt med dessa skrivbordsregler att det ska vara våtrumsskivor på väggar och man kan ha vanlig gips i taket! Konstigt va, med tanke på all fukt som vandrar upp i taket direkt!:p
 
Det är väl ändå en väldig skillnad på att vattenbegjuta en yta mot att stå emot fuktig luft. Taket torkar dessutom pronto, till skillnad hur det ser ut bakom kaklet där det i princip är alltid är blött.
 
Consensus skrev:
Det är väl ändå en väldig skillnad på att vattenbegjuta en yta mot att stå emot fuktig luft. Taket torkar dessutom pronto, till skillnad hur det ser ut bakom kaklet där det i princip är alltid är blött.
Håller inte tätskiktet måttet så spelar det ingen roll vilken skiva i världen du har bakom,
. Du förlänger bara upptäckten av en vattenskada vilket gör att våtrumsskivorna bara är konstgjord andning:D.
 
Japp men samtidigt var ett av problemen förvärrade saneringskostnader för oss så det var därför det lobbades för att få väck organiska skivor som underlag för tätskikt.

Samma väg håller GVK på att gå men än sålänge finns differensen så att man kan vilket som välja hur vill gå till väga.

Skador orsakade genom fuktpåverkan i innertak är dock mikroskopisk i skadeutbetalningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.