Ska skära ut i denna vägg för att dra pex till övervåningens toalett. Något som retat mig under de 2 åren vi bott här är de förskräckliga listerna i mitten av bilden som döljer skarvarna av gips mot bjälken (grönt i bild). Min fundering är om jag kan slå på ett lager renoveringsgips ovanpå detta för att få bort skarven? Risken för att det spricker är min fundering då huset kan röra på sig?

Huset är ett trähus, götenehus, byggt 91, krypgrund som till ca 70% står på berg.

Innertak med två vita lister som döljer skarvar, markerat med grönt, mot en bjälke på en vägg med träimitation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Dom sitter nog där för att anslutningen på trappan mot vägg och bjälklag inte ska synas
Det är nog ett 200 mm bjälklag , ev kan du sätta renoveringsgips som går ner över den
övre skarven till vägg och inte fästa i den nedre delen , då kan det röra sig om det vill
Men du får en kant nertill som ska döljas kanske , lämpligt med en list som trycker på skivan
bara en tanke från mig du beslutar själv
 
R rävlyan skrev:
Dom sitter nog där för att anslutningen på trappan mot vägg och bjälklag inte ska synas
Det är nog ett 200 mm bjälklag , ev kan du sätta renoveringsgips som går ner över den
övre skarven till vägg och inte fästa i den nedre delen , då kan det röra sig om det vill
Men du får en kant nertill som ska döljas kanske , lämpligt med en list som trycker på skivan
bara en tanke från mig du beslutar själv
Du tror att gipsa hela vägen från trappan upp till tak riskerar att spricka?
 
R
Det var det jag menade att gipsa hela vägen men inte låsa den nedre delen ,
mot bjälklaget , blir det en liiiten rörelse så kan det inte spricka
 
R rävlyan skrev:
Det var det jag menade att gipsa hela vägen men inte låsa den nedre delen ,
mot bjälklaget , blir det en liiiten rörelse så kan det inte spricka
Ok, ja min tanke var sedan att tapetsera men kanske utmanar jag ödet.
 
R
Tror inte att du utmanar något om du har gips hela vägen , det är som vanliga väggar
från golv till tak med spackling mellan dom
Det är i skarven bjälklag väggar upp nere som det skulle kunna röra sig
 
Jag skulle gipsa hela väggen, skära ut gipsskivorna vis skarven, sätta dit glasfiber tejp, spackla, limma fiberfilt (mikrolit) grundfärgat och måla över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.