Skall gipsa en vägg efter sviterna från trappmontering till sovloftet.
Vill alltså inte boxa in de horisontella reglarna som en låda, utan det skall bli en slät vägg.

Hade tänkt sätta gles på väggen för att komma i samma nivå som reglarna, men då hantverkarna har skurit hål i befintliga gipsväggen så sticker reglarna ut 45-13 = 32mm och vanlig gles är 28mm.
4mm höjdskillnad känns lite mycket...

Nån som vet något annat standard virke man kan använda som är 32mm eller skall man göra det jobbiga och skruva dit en bit masonitremsor på vanlig gles för att komma upp till ~31,2mm (28 + 3,2mm)?

Om man nu skall glesa, skall jag ha stående eller liggande gipsskivor (gles stående eller liggande)? Väggbredden är 184cm.

En annan anledning till att bygga ut det är också för att förenkla eldragning till div lampor vi skall ha på den väggen för att belysa trappan nedan.
 
  • trappa_vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be din lokala bygghandel klyva upp några reglar till 32mm. Om du inte har tillgång till såg själv.
 
Ola78
Nåt standarvirke som är 32 mm vet jag inte om det finns, har i alla fall aldrig sett det. Men om det inte är så mycket du behöver så kan du köpa 34*70 och om du sen har tillgång till en planhyvel hyvla ner det till 32*70. Ett annat alternativ som du var inne på är ju att spika på nåt på glesen, men då kan du ju t ex köpa 22*145 panel och spräcka på mitten och sen en 12 mm plywood eller spånskiva bakom så får du underlag för att kunna skruva i utan att plugga.
 
Det finns färdigsågat virke i 34 (ibland 35) mm tjocklek. Använd det och lägg en masonit på befintliga reglar.

EDIT: Ola var sekunden snabbare...
 
Jag hade rivit ned befintlig gips, reglat 45x45 liggande, då får man också plats med eldosor.
Sedan skiva gipsen liggande för att bara få horisontella skarvar.
 
Stort tack för svar!

Helst av allt hade jag gärna rivit ned all befintlig gips enligt pbengtsson's inlägg. Tyvärr är jag lite lat när det kommer till denna väggen.. :s
Undrar om det inte blir snabbast att slänga på masonit på befintliga reglar, glesa med 34x70 och liggande skivor, får nog bli det... Men först kolla med den lilla bygghandlaren...
 
Mikael_L
Jag skulle nog klyvt ner 45x70 reglar i till 32x70 i min bygg/klyv-såg, då det inte rör sig om så många löpmeter.
Annars skulle jag kört med 28x70 gles + masonit.

Jag skulle satt gles och gips stående ...
... om jag inte misstänker att eldragningarna kommer gå mest horisontellt, ... eller att jag skulle misstänka att horisontell gles skulle underlätta fastsättning av något på väggen (som jag vet redan nu).
Med liggande gles finns iofs möjligheten att sätta cc300 eller cc400, men det ska väl inte behövas på en vägg.
 
Ett annat alternativ är att klyva 45x70 till 2 st 33,5x 45. Då är du ruskigt nära sanningen.
 
Mikael_L
Och klingan är ca 3mm tjock = exakt 32 mm ... :)

Men lite besvärligare att skruva gips mot 45 mm reglar, att ha 22 mm att spela på.
 
Redigerat:
Jag tycker om när det finns något bakom gipsen, sätt 22 mm virke och en OSB + gips.
Då går det att sätta upp belysningen utan att den ramlar ner.

Protte
 
Att klyva upp ett tiotal reglar tar ju inte mer än 15-20 minuter. Så merkostnaden från brädgården borde inte bli mer än 100-200 sek. Har du köpt mycket från den innan så är det nog inte otroligt att de gör det kostnadsfritt.

Men att klyva en 45x70 mitt i för att minimera spill är inte att rekomendera om det är finlir som på en innervägg, har gjort det och de blir inte lika tjocka/tunna hur smart man än räknat. Klyv istället första på 32, sedan kan man klyva av 0,5-1mm på nästa om klingan är smal.
 
Njae, fästa gips på 45 är inge kul alls. Inte hunnit med lilla bygghandlaren idag så jag får ta det imorrn, skall kolla om de kan såga till nåt. Det är ju som sagt inga större pengar...

Belysningen som skall upp är små väggmonterade spottar, räcker nog gott med gipsankare el.likn... ;)
 
Vad är det som är så svårt med att skruva gips i 45mm träregel. Stålreglar är bar 35mm.
 
Mikael_L skrev:
Och jag är så dålig på att sikta ... :blushing:
Jag med... trots skruvautomat.... :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.