Hej!

Jag skall gipsa ett rum som inte har cc45 på reglarna, det är blandat med cc33 -> cc48.
Det sitter redan 10mm masonit fäst på väggen i befintliga reglar och jag skall nu komplettera med 13mm gips. Några funderingar...

Förslag 1
Skall jag skära gipsen så att jag alltid slutar CC i regel? Känns som det blir mycket spill.

Förslag 2
Skall jag skruva i varje regel och sedan sätta plåtband vid varje gipsskarv? Tror ni detta räcker med tanke på den bakomliggande masoniten?

Förslag 3
Ditt tips till mig....?

/Mattias
 
Jag har väggar med tretex, jag har drämt på gipsen utan att direkt ta hänsyn till reglarnas placering. Sitter utmärkt. Förra ägaren hade till och med gjort samma i badrummet och kaklat. Funkade fint från 1992 till jag rev det nu för två år sedan.
 
Men om du har tretex har du verkligen reglar då? Är det inte plankvägg bakom?
 
Ta bort masoniten och sätt osb, skarva sen gipsen hur som ........
 
10 mm masonit är nästan lika bra som OSB/plywood.
Sätt hela gipsskivor och skruva mot reglarna och i kanten på gipset.

Protte
 
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Fast masonit (och tretex) trasas ju sönder mer av en skruv än vad osb eller plyfa gör. Många har problem med att skruva gips i tretex då den trasa sönder av skruven och lämnar ett hål under gipsen som gipsen sedan trycks ner i och går sönder. Jag hade som det nämnts tagit bort masoniten (isolerat för ljud om det inte finns) och sedan smällt på osb+gips. Tar ju typ lika lång tid som att hålla på att mäta ur vad varje regel är, skära gips, massa icke försänkta skarvar som ska spacklas etc. Är det 10 mm tjock masonit så går det väl att fundera på, men min erfarenhet är att skruvarna ändå trasar sönder dessa och man får inget grepp med skruven. Isådana fall tror jag att limma är bättre.
 
Du kan inte jämföra 10 mm byggboard med treetex på samma dag.

dra några skruvar i en OSB, det flisar ur en del på baksidan där också.
TS, sätt helskivor och skruva både vid reglarna och kanten på gipset.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.