Hej,

Jag skall börja gipsa min övervåning men undrar vad man kan behöva för verktyg?

Använder man någon speciell såg för att skära till skivorna?
Gipsskruvdragare har jag redan införskaffat mig.

/David
 
Gipskniv dvs en helt vanlig brytbladskniv elelr liknande, själv kör jag med de med vanliga blad.
Gärna en gipsvinkel, annars en stor vinkelhake.
Surform
Gipshyvel för fasning.
En gammal sticksåg kan vara bra.
En gammal sliten fogsvans för vanlig sågning.
Lite hålsågar och hålsökare för apparat och kopplingsdosor.

Lite gipsbruk är alltid bra, torkar mycket snabbare än spackel.

/Kent
 
  • Gilla
goatcat
  • Laddar…
Och man sågar så lite som möjligt i gips, man skär med kniv och knäcker dem.
Kanten jämnas sen av med surformen och fasas.

/Kent
 
--snickarboden:

Har du en länk till en gipshyvel? Vad skiljer den från en Surform? Var får man tag på dito?
 
Dum fråga kanske, men vet någon varför "raspen med hål i" heter just surform?

Kärt barn har många namn... surform, stöthyvel, gipsrasp, hyvelfil... skulle gissa att gipshyvel också faller i denna kategorin, eller?
 
Ahaa, ni borde veta bättre än att glömma det bästa verktyget av dom alla vid gipsning!!!

E46DE7E1BCAACED9A54F1E9D0D2F800D.jpg

Mät och ritsa i ett moment. Gör att arbetet går avsevärt fortare!
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Ahaa, ni borde veta bättre än att glömma det bästa verktyget av dom alla vid gipsning!!!

[bild]

Mät och ritsa i ett moment. Gör att arbetet går avsevärt fortare!
Hmmm, räcker det med den ritsen för att tryggt knäcka skivan på rätt ställe?

Isåfall har jag alltid skurit "för" hårt och djupt ... :surprised:
 
Mikael_L
snickarboden skrev:
Gärna en gipsvinkel, annars en stor vinkelhake.
Denna från Jula för 129:- fungerar väl bra?
1200mm lång enligt texten...
159012_d.jpg
 
phl skrev:
--snickarboden:

Har du en länk till en gipshyvel? Vad skiljer den från en Surform? Var får man tag på dito?

Här finns en bild på sidan 9 på en gipshyvel. Den används väl mest för att snedskära kanter om man har högt i tak och skarvar kortsidor i stora mängder. Dom finns att köpa på Hornbach har jag sett för 400:- . Jag köpte en billigare variant på Jula som var helt värdelös, det går mkt bättre att snedskära med en brytbladskniv eller så slipar man kanten sned med en planslip på 10 sekunder.
http://www.eabkungsmaskiner.com/pdf/katalog/Knivar_Knivblad.pdf
 
  • Gilla
agne987
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Dum fråga kanske, men vet någon varför "raspen med hål i" heter just surform?

Kärt barn har många namn... surform, stöthyvel, gipsrasp, hyvelfil... skulle gissa att gipshyvel också faller i denna kategorin, eller?
"Surform" är ett av Stanleys varumärke. Misstänker dock att det är på väg att degenerera och bara finnas kvar som ett "vanligt ord", a la termos.
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, räcker det med den ritsen för att tryggt knäcka skivan på rätt ställe?

Isåfall har jag alltid skurit "för" hårt och djupt ... :surprised:
Ja det funkar perfekt. Man ritsar med den spets som sitter på det blåa skalet. Den skär enkelt igenom pappret men inte så mycket mer. Knäcks perfekt.
 
MathiasS skrev:
Ja det funkar perfekt. Man ritsar med den spets som sitter på det blåa skalet. Den skär enkelt igenom pappret men inte så mycket mer. Knäcks perfekt.
Jag har också kört med Talmeter, funkar perfekt. Ritsen tar inte alls ngt djupt, men det räcker ändå.
 
den gipshyvel från hornbach är kass , det är special blad och den funkar inte så bra ändå . ligger bara och skräpar i min gips låda

köp inte eller köp min billigt ;)
 
Har ingen aning om vilka som säljer den gipshyveln jag har, kanske gyproc har den? Används just för att fasa kanterna, kortare knivblad passar i den.

/Kent
 
Hmm... I min gipslåda ligger det en gipskniv, surformer (en kort, en lång och en rund), fotlyft, hålsågar, hole-in-one, fashyvel, handsticksåg, gammal fogsvans, kantskärare, dragpassare, stor nålmall i plast, Dremel med frästillsats för gips och ett fixeringsverktyg för plåtytterhörn.
En gipsskruvdragare med magasin och en stor gipsvinkel används också.
Allt har varit till nytta på knepigare gipsningar, typ vindsvåningar, men på en "standardgipsning" klarar man sig med mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.