Hur sätter man gips i detta tak för att få det rakt? Det ser okej ut så först tänkte jag skruva det rakt upp men med vattenpass "böljar" det en del. Gles kommer väl också bölja tänker jag?
 
  • Ojämnt träklätt tak med synliga skruvhål och viss ojämnhet i brädornas läggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det böljar mer än någon cm per meter (eller hur petig man nu är) så kan du sätta upp gles med distansklossar på de ställen där det behövs.

För övrigt ett typiskt jobb där en laser är bra att ha; montera den så högt det går och mät med tumstock avståndet från laserlinjen och upp till taket på de ställen där du tänkt sätta gles, och notera avstånden (skriv med blyerts direkt på taket). Det kortaste avståndet är där taket "hänger ner" mest. Alla andra ställen behöver distans som motsvarar skillnaden mot det kortaste värdet.
 
  • Gilla
Danmen
  • Laddar…
Om du sätter glespanelen med karmskruv kan du enkelt justera den så att det blir rakt.

karmskruv-l-med-vass-spets.png
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hej!
Jag har precis gjort liknande manöver, mitt var inte heller helt rakt men det är inget jag tänker på nu när det är klart. Jag drog upp gles 28x70 i takstolarna sen satte gipset i det. Mitt rum var dock mindre, 15 m2.
 
  • Gilla
Danmen
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Om du sätter glespanelen med karmskruv kan du enkelt justera den så att det blir rakt.

[bild]
Hej
Intressant tips. Låter du det hänga i karmskruven, eller sticker du in distanser efteråt och drar åt och sätter fler skruvar?
 
  • Gilla
Danmen
  • Laddar…
Glesen hänger bara i karmskruven där den behöver komma ner för att bli rak
 
  • Gilla
Danmen
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Glesen hänger bara i karmskruven där den behöver komma ner för att bli rak
Jo det är jag med på, men taket med gles och gips kan väl inte hänga i karmskruvar med avstånd upp till underlaget. Det är ju tungt. När det väl är avvägt och rakt stoppar du väl in en distans mellan glas och underlag och sätter fler skruvar i infästningspunkterna?
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
L Likan skrev:
Hej!
Jag har precis gjort liknande manöver, mitt var inte heller helt rakt men det är inget jag tänker på nu när det är klart. Jag drog upp gles 28x70 i takstolarna sen satte gipset i det. Mitt rum var dock mindre, 15 m2.
sätt glesen på tvären mot plankorna i taket med skruv, då glesen är klar skruvar du ner skruven någon cm för att stoppa dit kloss där det behövs.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Jo det är jag med på, men taket med gles och gips kan väl inte hänga i karmskruvar med avstånd upp till underlaget. Det är ju tungt. När det väl är avvägt och rakt stoppar du väl in en distans mellan glas och underlag och sätter fler skruvar i infästningspunkterna?
Glesen och gipset änger ju ändå bara i skruven oavsett om den är dragen i botten eller inte... Kilarna gör inget för att fästa glesen mot taket. Eventuellt kan de ta upp lite sidokrafter men det ska inte behöva vara några om du inte hänger en boxsäck i taket.
 
Finns många varianter på temat.
Själv har jag i tre rum gjort "Kryss-Gles" med cc 300. På så korta avstånd kan man använda vanlig ytterpanel istället för 28x70.
Första lagret tvärs sponten, och i bjälkar där dom finns. Andra lagret tvärs, shimsat med småbitar av board i olika tjocklekar.
Tar lång tid men blir riktigt bra.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.